Бюро Фінансових Розслідувань — міф чи реальність

02 вересня цього року на зустрічі з керівництвом Верховної ради України та Уряду, Президент України Володимир Зеленський дав чітко зрозуміти, що у передвиборних обіцянок є чіткі терміни виконання і чітко окреслив дедлайни. Однією з передвиборних обіцянок було створення єдиного аналітичного органу, який буде займатися правопорушеннями у сфері економіки та фінансовому секторі. Законопроект за номером 1208 від 30.08.2019 року був ініційований Головою Комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данилом Гетьманцевим.  Протягом півтора місяця в рамках робочої групи, очолюваної народним депутатом України Ольгою Василевською-Смаглюк був здійснений величезний обсяг роботи по опрацюванню законопроекту про створення Бюро фінансових розслідувань і результат досягнуто – законопроект за номером 1208-2 від 18.09.2019 року Про створення Бюро фінансових розслідувань з відповідними правками -прийнято 02.10.2019 року,  в такій редакції, на який багато років чекає бізнес та експертне середовище.

Користуючись нагодою, хотів би подякувати шановній Ользі Михайлівні за відмінну організацію засідань Робочої групи, в яких  була створена ділова, доброзичлива атмосфера, яка дозволила знайти консенсус. 

Асоціація  платників податків України, починаючи з 2015 року послідовно, крок за кроком, від Форуму до Форуму, на кожному Круглому столі, у всіх публічних виступах відстоювала цю ідею. Ми розуміли, що український бізнес у таких умовах тиску з боку численних контролюючих органів існувати та розвиватися не може. Тому, на заміну купі «каральних» органів, починаючи з податкової міліції, закінчуючи економічними департаментами у правоохоронних відомствах, прийде один — незалежний орган з фінансових розслідувань, що матиме відповідні функції.

Робота над законопроектом №1208-2 була досить інтенсивною, адже потрібно було врахувати інтереси багатьох сторін. В результаті вдалося вийти на компромісній варіант, який влаштовує і правоохоронців, і бізнес, і експертів.

Так, текст законопроекту до другого читання від 13.11.2019 року містить наступні правки.

Зокрема, враховано поправку АППУ відносно граничної чисельності складу БФР. Згідно із законопроектом, гранична чисельність працівників центрального апарату та територіальних управлінь Бюро фінансових розслідувань встановлюється Кабінетом Міністрів України та не може перевищувати 4 тисяч осіб.

Також ми відстоювали позицію щодо умов призначення директора Бюро фінансових розслідувань, яка передбачає проведення конкурсу.

Директор Бюро фінансових розслідувань призначається на посаду Кабінетом Міністрів України за поданням Прем’єр-міністра України внесеного на підставі звернення Міністра фінансів України.

Для забезпечення прозорості та неупередженості під час відбору кандидатів на посаду Директора Бюро фінансових розслідувань Міністр оголошує конкурс.

Для проведення конкурсу, Кабінет Міністрів України формує Конкурсну комісію, до складу якої входить 9 осіб (3 + 3 + 2+1):

1) три особи, які визначає Президент України;

2) три особи, які визначає Кабінет Міністрів України

3) дві особи, визначені Верховною Радою України за поданням комітету до предмету відання якого належать питання системи оподаткування, загальнодержавні податки і збори;

4) одна особа, визначена Верховною Радою України за поданням комітету Верховної Ради України до предмету відання якого належать питання організації та діяльності правоохоронних органів, оперативно-розшукової діяльності.

Конкурсна комісія розміщує оголошення про умови та строки проведення конкурсу в офіційних друкованих засобах масової інформації не пізніше ніж за десять днів до завершення строку подання заяв на участь у конкурсі.

Директора БФР призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України, за поданням Прем’єр-міністр. Керівник відомства призначається строком на 5 років. Одна і та сама особа не може обіймати цю посаду два строки поспіль  (не більше 10 років).

Також, у законопроекті передбачені такі причини для звільнення директора Бюро фінансових розслідувань:

1) закінчення строку його повноважень;

2) подання письмової заяви про припинення повноважень за власним бажанням;

3) призначення чи обрання на іншу посаду за його згодою;

4) досягнення 65-річного віку;

5) неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров’я відповідно до висновку медичної комісії;

6) набрання законної сили рішенням суду про визнання його недієздатним або про обмеження його цивільної дієздатності, або визнання його безвісно відсутнім чи оголошення його померлим;

7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду стосовно нього;

8) припинення громадянства України, набуття громадянства (підданства) іншої держави;

9) невідповідності обмеженням щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності, передбаченим Законом України «Про запобігання корупції», встановленої рішенням суду, що набрало законної сили;

10) визнання Кабінетом Міністрів України роботи Бюро фінансових розслідувань незадовільною за результатами звіту Директора Бюро фінансового розслідування;

11)  наявності заборгованості із сплати аліментів на утримання дитини, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за шість місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання.

Керівник Бюро фінансових розслідувань призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом Міністрів України, за поданням Прем’єр-міністра України.

Всі ці роки ми послідовно відстоюємо позицію про надання високих посадових окладів для працівників БФР. До речі, я неодноразово піднімав це питання як у публічному просторі, так і на засіданнях робочих груп, що посадовий оклад керівника Бюро повинен бути не нижче окладу Голови Національного Банку України, відповідний відсоток від окладу Голови —  іншим працівникам. Нажаль, такий підхід не знайшов підтримки, i про посадові оклади керівництва, і співробітників БФР. У законопроекті не прописано конкретного розміру заробітних плат. Згідно законопроекту від 13.11.2019 року до другого читання, особливі умови та розміри оплати праці і грошового забезпечення працівників Бюро фінансових розслідувань визначаються Кабінетом Міністрів України. Порядок виплати грошового забезпечення працівникам, які мають спеціальні звання, визначає Міністр. Одна з його норм передбачає, що посадовий оклад працівників відомства, що мають спеціальні звання, не може бути меншим за 20 прожитковий мінімумів для працездатних осіб. У сьогоднішніх реаліях (прожитковий мінімум на 01.01.2020 року складає 2102 грн), це означає, що зарплати працівників БФР становитимуть від 40 тис. грн і вище. Думаю, що багато людей вважають, що це цілком конкурентні суми, що дозволять залучити до Бюро фахівців з досвідом.

Переконаний, що до цього питання треба ставитися з більшою увагою, тому що БФР буде вирішувати дуже складні питання i вiд ефективності його роботи буде залежите успішність наповнення державного бюджету, навіть скажу більше —  покрашення iнвестiцiйного клімату в країни.

Враховані наші пропозиції з питання підслідності БФР. Згідно законопроекту у підслідності детективів Бюро 28 статей Кримінального кодексу України, 20 з яких — прямий функціонал відомства й безпосередньо пов’язані з економічними злочинами. В такий спосіб було зроблено спробу захистити бізнес від контролю економіки з боку інших силових відомств – якщо виявлений злочин відноситься до компетенції БФР, то останнє має пріоритетність при визначенні підслідності.

Крім цього, із Закону про СБУ видалена функція захисту економічних інтересів держави.

Також,  серед важливих новацій законопроекту — оперативникам інших органів безпеки під час досудового розслідування кримінальних правопорушень, які віднесені законом до підслідності БФР, заборонено проведення слідчих (розшукових) дій. Це позитивний сигнал, як для бізнесу, так і експертів, що дає надію на прозоре та компетентне розслідування економічних злочинів.

Президент ВГО АППУ

Надзвичайний і Повноважний Посол  Грігол Катамадзе

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ