Заступник Голови АРМА з питань європейської інтеграції, Президент ВГО «Асоціація платників податків України» Грігол Катамадзе взяв участь у Міжнародній конференції в якості Модератора

Заступник Голови АРМА з питань європейської інтеграції, Президент ВГО «Асоціація платників податків України» Грігол Катамадзе взяв участь у міжнародній Конференції «Публічні закупівлі: актуальні виклики та прозорі рішення» в якості Модератора, яка відбулася 25  листопада цього року в Києві, UNIT, Citi.

Формат Конференції передбачав 4 панельних дискусії щодо аспектів публічних закупівель з представниками Мінекономіки, Мінінфраструктури, Прозорро, НАЗК, Укрзалізниці, Укрпошти, Нацбанку, Juscutum та Liga.Zakon.

Організаторами заходу: ЛІГА:ЗАКОН, «Juscutum».

Співорганізатори: ВГО «Асоціація платників податків України», LIGA.NET, Українська Рада Бізнесу.

Модераторами панелей були:  

  • Перша панель — ІТ консультант, директор ГО «Технології прогресу» та екс-директор ДП Прозорро Василь Задворний;
  • Друга панель — керівник практики Безпеки Бізнесу Juscutum Дмитро Дичаковський;
  • Третя панель — Надзвичайний і Повноважний Посол, Заступник Голови АРМА з питань європейської інтеграції, Президент Асоціації платників податків України, Віце-президент Асоціації платників податків Європи, член Наглядової Ради УРБ Грігол Катамадзе;
  • Четверта панель — керівник практики технологій та інновацій Juscutum Петро Білик.

Офіційно відкрили Конференцію Ірина Біляєва Партнерка та СЕО юридичної компанії Juscutum та почесний гість Конференції Президент Асоціації платників податків Європи Майкл Єгер, з вітальними промовами до її учасників.

Президент Асоціації платників податків Європи Майкл Єгер привітав усіх учасників міжнародної Конференції. «Публічні закупівлі: актуальні виклики та прозорі рішення». А також, привітав Грігола Катамадзе з призначенням його на посаду Заступника Голови АРМА з питань євроінтеграції та побажав йому «успішної та плідної роботи Вам, друже», — зазначив Майкл Єгер.

Далі, Майкл Єгер в своїй промові відзначив, що в цей надважкий час для України питання прозорих публічних закупівель є надзвичайно актуальним, оскільки для Перемоги над агресором першочерговим є максимально ефективне використання фінансових ресурсів. Корупція під час війни знищує державу зсередини, тому її якнайшвидше подолання має стати пріоритетом. Майкл Єгер зазначив свою впевненість в тому, що  Україна обов’язково стане членом Європейського Союзу, але до того дня все залежить лише від того, з якою швидкістю корупція буде подолана. «Приймайте відповідні закони та змінюйте законодавство для того, щоб  побороти корупцію. В цьому процесі країни Європи Вам вже допомагають і продовжуватимуть допомагати до досягнення результату», — зазначив Президент Асоціації платників податків Європи і  побажав учасникам заходу успішного проведення Конференції та якнайшвидшої Перемоги Україні.

Перша панель Конференції була присвячена важливим аспектам проходження процедури в публічних закупівлях.

Основними спікерами першої панелі виступили:

Андрій Телюпа — Директор департаменту закупівель Національного банку України;

Наталія Шимко — Заступник генерального директора прозоро Prozorro;

Сергій Сагун — CEO електронного майданчика SmartTender (закупівлі Прозорро, аукціони Прозорро.Продажі, управління закупівлями для бізнесу). СEO сервісу е-документообігу Signy;

Ксенія Шеїн — Керівниця напрямку Агробізнес Juscutum;

Борис Гладкоскок — Керівник напрямку b2g групи компаній під брендом Yasno;

Брайян Лі — Програмний директор Східноєвропейського центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE), який у своєму виступі зазначив, що проведення зазначеної Конференції є чітким індикатором того, що українське суспільство повністю готове, попри всі труднощі, приступати до активної роботи щодо змінення держави на краще. Спікер звернув увагу присутніх, що питання прозорих закупівель сьогодні є надзвичайно актуальними, оскільки є багато порушень у цій сфері. Завдяки ProZorro сьогодні мають місце значні зрушення в превенції та встановлені скоєних правопорушень, але попри це, є величезна кількість проблем, які потребують вирішення для підвищення ефективності в цьому процесі. «Сподіваюся, що сьогоднішній діалог допоможе нам окреслити основні проблеми, які потребують вирішення в публічних закупівлях».

Учасники першої панелі Конференції обговорили питання, пов’язані з оформленням тендерної документації закупівель, зокрема створення електронної тендерної документації, яка дозволить завантажувати документи до кожної, конкретної вимоги,  забезпечивши належне розслідування і прийняття судових рішень по тендерах тощо.

Основними спікерами другої панелі виступили:

Юлія Коломієць — Член та заступник голови декількох тендерних комітетів одного з найбільших Замовників України;

Анна Медвєднікова —  Керівник департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики Міністерства економіки України;

Аттіла Ковчі – Прокурор Офісу Генерального прокурора;

Євгеній Сільвестров – Керівник напрямку політики закупівель Офісу з підтримки змін в системі Міноборони;

Володимир Цабаль — Народний депутат України, Секретар Комітету Верховної Ради України з питань бюджету, Голова Тимчасової слідчої комісії з питань розслідування можливих порушень законодавства України при здійсненні публічних закупівель під час дії воєнного стану.

Третя панель Конференції «Імплементація ризик-орієнтованого підходу в антикорупційній діяльності» була розпочата Модератором Гріголом Катамадзе  зі слів подяки організаторам заходу, зазначивши, що тема дуже важлива для суспільства та звернув увагу, що він вже працює на державній службі на посаду Заступника Голови АРМА і тому він буде обережним у своїх висловах. Далі він відмітив, що 23 листопада цього року був День подяки в Сполучених Штатах і присутність на третій панелі спікером Брайяна Лі — програмного директора CIPE, промовив слова вдячності  американському уряду та народу за ту допомогу, яку надають наші партнери в такий складний для нас період часу і це ми відчули і сьогодні вночі.

«Я щасливий, бо багато років потому познайомився з учасниками цієї панелі, перед тим, як я представлю першого спікера учасникам Вячеслава Некрасова – к.ю.н., професора кафедри кримінології та кримінально-виконавчого права Національної академії внутрішніх справ, коротко перерахую розроблені ним ризик-орієнтовані підходи забезпечення економічної безпеки України:

— методологія проведення аналізу фінансово-економічних ризиків;

—  методологія управління ризиками;

— розробка аналізу фінансової безпеки країни. До-речі, до складу розробників входив і професор Користін.

Грігол Катамадзе відзначив, що Вячеслав Некрасов є першопрохідником, який за власної ініціативи розробив ризик-орієнтовний підхід забезпечення економічної безпеки України. Вячеслав Некрасов виступив на тему: «ІМПЛЕМЕНТАЦІЯ РИЗИК-ОРІЄНТОВАНОГО ПІДХОДУ В СИСИТЕМУ ПУБЛІЧНИХ ЗАКУПІВЕЛЬ». На початку виступу Вячеслав Некрасов зауважив: «Як ми всі побачили з виступів проблемні питання переважно стосувалися процедур проведення публічних закупівель (тобто ризикам, які несуть проведення відкритих торгів при поданні лише однієї тендерної пропозиції, зловживанням закупівлями через електронний каталог, корупційним зловживанням шляхом укладання прямих договорів тощо). Сюди також можна додати корупційні ризики, які виникають під час оскаржень, у зв’язку з тим, що це також стосуються процедурних питань». Вячеслав Некрасов звернув увагу присутніх на імплементацію ризик-орієнтованого підходу в систему держуправління, в роботу правоохоронних та контролюючих органів і окреслив, як саме це сприятиме зниженню корупційних ризиків в сфері публічних закупівель. «Хоча в широку практику протидії злочинності принципи РОП ще не увійшли, вони одержали визнання в розвинених країнах при вирішенні проблем безпеки в суспільстві. Широке впровадження цієї практики в діяльність усіх державних установ, правоохоронних та контролюючих органів це прояв здатності держави вирішувати проблеми, що мають системний характер. У такому випадку реалізація превентивної функції в діяльності органів влади, зокрема правоохоронних та контролюючих органів, що спрямована на мінімізацію кримінальних/корупційних ризиків, стає цілком реалістичним проєктом», — наголосив Вячеслав Некрасов.

«Так як, РОП передбачає узгодження заходів уповноваженими суб’єктами контролю з реагування на ризики, він надає суб’єктам контролю змогу:

  • розподіляти обмежені ресурси для мінімізації ризиків;
  • зменшити шанси злочинців використовувати вади системи;
  • надасть змогу уникати непотрібного навантаження на сфери з низьким рівнем ризику під час виконання правоохоронної чи контрольної функції;

— надасть змогу скеровувати більшу кількість рішень до компетенції тих осіб, які щонайкраще розуміються на їх прийнятті тощо», — заначив Вячеслав Некрасов. Далі, він додав декілька  базових правил ефективного запровадження РОП та принципи застосування комплексу заходів з оцінювання ризиків у сфері економіки, серед яких відмітив:

1) розуміння загроз і вразливих місць системи економічної безпеки держави, а також оцінки кримінальних ризиків;

2) визначення законодавчої процедури для реалізації підходу;

3) розроблення базових механізмів роботи національного координатора системи забезпечення економічної безпеки щодо нагляду за способами реагування на ризики суб’єктами контролю, що базується на оцінці ризиків;

4) ефективний розподіл ризиків між власниками ризику (суб’єктами контролю) і забезпечення координації дій між ними в питаннях уніфікації підходів щодо оцінки ризиків та способів (інструментів) реагування на ризики;

5) обмін інформацією між державним сектором, бізнесом та суспільством в частині оцінки ризиків, типологій та оцінки способів протиправного використання доступу до бюджетних коштів, різних форм підприємництва та фінансової системи особами, причетними до протиправної діяльності.

Виходячи з цього, Вячеслав Некрасов звернув увагу, що типологія криміналізації сфери публічних закупівель формується за наступними сценаріями та навів приклади кейсів:

  • Кримінальний попит, сформований учасниками процедури закупівлі;
  • Ефект «виключної» кримінальної пропозиції, сформованої недобросовісним замовником;
  • Згенерований кримінальний попит та пропозиція є відносно автономними (незалежними), не пов’язаними з процесами, які відбуваються на ринку;
  • Кримінальна пропозиція (тобто згенерована кримінальна бізнес-модель, схема та спосіб вчинення кримінального правопорушення) є інноваційним товаром.

Далі, він коротко представив презентацію з  перевагами та недоліками методології управління ризиками та резюмуючи наголосив: «Тому перед органами влади, зокрема правоохоронними, контролюючими органами виникає постійна необхідність проводити моніторинг і оцінку існуючих ризиків, виявлення нових джерел ризику, визначення ефективних заходів впливу на ризики, а також потенційних власників ризику», -зауважив  Вячеслав Некрасов.

Після виступу Вячеслава Некрасова Модератор заходу, Грігол Катамадзе задав питання Анастасії Мішутіній — Керівнику відділу по роботі з корпоративними клієнтами Liga Zakon, яке стосувалося її враження від того матеріалу, про який розповів  Вячеслав Некрасов. На що та відповіла, що такий матеріал є досить актуальним сьогодні та зауважила, що хоче поговорити про ІТ- рішення, які вже давно працюють на ринку України та про технології, штучний інтелект, які працюють на державу та розроблені на платформі «LIGA — 360». «Жоден документ в тендерній документації не захищає замовника і навпаки від виникнення ризиків. Перевірка документації — це необхідний чинник, який не дасть натрапити на ризики та негативні наслідки». Далі, вона  звернула увагу, що сьогодні справжня магія починається, коли виходиш за рамки статистичних речей і тоді стає можливим знайти справжні «перли» і знайти там де їх намагаються приховати. «Наша мета: надати ринку інструмент, який буде доречним саме зараз, при недосконалому законодавстві.  В першу чергу, необхідно перевіряти та захищати свою репутацію», — зазначила Анастасія Мішутіна. Вона продемонструвала декілька прикладів, які розроблена система дозволить визначити на початкових етапах.  «Отже перевірка контрагента може відбуватися в один клік за кодом ЄДРПОУ, визначивши структуру власності суб’єкта господарювання», — наголосила спікер.

Перейшовши до презентації «Сузір’я», що є схематичними зображеннями власності компанії Анастасія Мішутіна привела приклад по скандальному тендеру з реконструкції Шулявського мосту, коли в тендері  брали участь дві пов’язані компанії та зауважила, що їхня система може також використовувати інструменти з виявлення компаній в санкційному, застосовуючи складні алгоритми скринінгу, зокрема пропущені символи, які є дрібними помилками, але  містять великі ризик-фактори.

«Насправді аналіз санкційних ризиків може бути простим та в подальшому здатний упередити допущення ризиків», — наголосила Анастасія Мішутіна. Також вона закликала вступити до закритої групи «LIGA — 360», де можна буде більш детально ознайомитися з новою розробкою.

Модератор заходу Грігол Катамадзе привітав Анастасію  Мішутіну та  «LIGA — 360» з новацією та передав слово наступному спікеру Олександру Користіну — доктору юридичних наук, професору, заслуженому діячу науки і техніки України, головному науковому співробітнику Державного науково-дослідного інституту МВС України, зауваживши, що фінансова безпека, це одна із тих проблем, яка є в наших реаліях сьогодення та попросив розповісти перед якою новою фінансовою безпекою стоїть країна.

Олександр Користін відповів Модератору: «ми багато тільки про це говоримо, а проблема залишається».

Далі, Олександр Користін представив учасникам Конференції презентацію «Загрози в системі кримінальної юстиції», зауваживши, що вирішення питань, які обговорюються під час дискусії, потребують вирішення на національному рівні. Одним з інструментів, який допомагає в вирішенні таких проблем є ризик-менеджмент. За даними проведеного дослідження, за словами Олександра Користіна, найвищий рівень небезпеки для економіки країни має корупція, пошуки шляхів подолання якої  повинно бути в пріоритеті при визначенні державної політики. Він також зазначив, що  розбудова спроможностей системи економічної безпеки України потребує проактивного спрямування на основі формування системи знань, початковою та ключовою у якій має бути стратегічна візія та розвиток відповідної компетентності правоохоронного   менеджменту.

Далі, Грігол Катамадзе, Модератор заходу передав слово Брайяну Лі – програмному директору Східноєвропейського центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE) та попросив висловити своє враження. На його думку імплементація принципів ILP та РОП у питанні публічних закупівель матиме величезний вплив на зниження рівнів корупції. «Превенція ризиків є надзвичайно актуальним аспектом у функціонуванні усіх інституцій, як державних так і приватних. Сьогодні передбачення ризиків має бути загальноприйнятим явищем в Україні, оскільки втрата грошей під час війни через корупційні діяння посадовців — це прямі удари по економіці держави. Я доцільно підтримую цю ідеологію, — завершив свій виступ Брайян Лі.

Далі, Модератор заходу Грігол Катамадзе поцікавився думкою одного зі спікерів, у Аттіла Ковчі прокурора Офісу Генерального прокурора: «Як скоро правоохоронна система визнає ризик-орієнтований підхід до роботи ефективним?». Аттіла Ковчі відповів, що необхідно прийняти правильне рішення і яким злочинам треба, в першу чергу, приділити увагу і правильно визначити пріоритети. «І якраз ризик орієнтований підхід, про який нам розповідав Вячеслав Некрасов, дасть відповідь як правоохоронним органам треба реформувати систему і куди потрібно скеровувати найбільше ресурсів, зокрема і в сфері публічних закупівель, яких в день з’являється близько 17 тисяч та потребують уваги правоохоронців, я вважаю, що впровадження новацій — це крок еволюції і ми на правильному шляху», — наголосив спікер.

Далі, Грігол Катамадзе наголосив, що нині всі говорять про зниження тиску на бізнес та закликав студію задавати питання до спікерів і чи впровадження даного підходу забезпечить зниження тиску на бізнес. На поставлене Модератором питання в залі зазначили коротко: «Якщо до Вас не приходили «маски-шоу» — Ваш бізнес не є успішним».

Також, Модератор заходу поставив питання до залу: «Які кроки потрібно зробити, аби БЕБ впровадили в роботу ризик-орієнтований підхід, в Законі прописано, але це не працює?»

Вячеслав Некрасов: «Зловживання з публічними закупівлями, контрабандою, несплатою податків, немає значення, є суб’єкт, який використовує ці схеми, є людина або група осіб,  які генерують і допомагають реалізації вибудувати ту чи іншу схему. Якщо є попит на схеми, це значить, що держава щось не допрацьовує».

Олександр Користін відповів: «Проблема не втілення в життя ризик-орієнтованого підходу носить суб’єктивний характер. Ризик-орієнтована система є ефективним інструментом не тільки для правоохоронної системи, а й для бізнесу. Провадження в життя зазначеної новації – це шлях еволюції, а не революції. Саме цим шляхом треба рухатись».

Основними спікерами четвертої панелі виступили:

Вінсент Волден  — Kona AI CEO, Аналітик боротьби з шахрайством, хабарництвом і корупцією;

Олександр Вінницький — Програмний директор Prozorro.

В ході  Конференції учасники заходу мали змогу в форматі конструктивного діалогу обмінюватись своїми думками щодо дієвих рішень та напрацювань, які зроблять процес закупівель легким, прозорим та без корупційної складової, оскільки досягти прозорості в процесі публічних закупівель можливо лише при об’єднанні зусиль та синергії між владою і бізнесом.

 

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ