КОРЕКТНІСТЬ ВІДОБРАЖЕННЯПОДАТКОВОЇ ІНФОРМАЦІЇ В ЕЛЕКТРОННОМУ КАБІНЕТІ ПЛАТНИКА ПОДАТКІВ ПОТРЕБУЄ ВДОСКОНАЛЕННЯ (ІНТЕРВ’Ю ЛЕСІ КАШПУР — К. Н. ДЕРЖ. УПР., НАЧАЛЬНИЦІ УПРАВЛІННЯ МЕТОДОЛОГІЇ ТА РОЗ’ЯСНЕННЯ ПОДАТКОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ГЕНЕРАЛЬНОЇ ДИРЕКЦІЇ ВГО “АСОЦІАЦІЯ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ УКРАЇНИ”)

На практиці постійно стикаємося з проблемами недосконалої роботи Електронного кабінету платника податків. Два яскраві приклади навела у своєму інтерв’ю Леся Кашпур — к. н. держ. упр., Начальниця управління методології та роз’яснення податкового законодавства Генеральної дирекції ВГО “Асоціація платників податків України”.

Леся Кашпур —
к. н. держ. упр., Начальниця управління

методології та роз’яснення податкового
законодавства Генеральної дирекції ВГО
“Асоціація платників податків України”

Джерело: Все про бухгалтерський облік

Пані Лесю, розкажіть, будь ласка, що таке електронний кабінет платника податків?

Л. К.: Електронний кабінет платника податків — це інформаційно-телекомунікаційна система, створена для забезпечення реалі­зації платниками податків та державними податковими органами своїх прав та обов’язків, визначених ПКУ, в електронному вигляді. І попри те, що науково-технічний прогрес просунувся значно вперед, більшість громадян, до яких належать, зокрема, і фізичні особи — підприємці (ФОПи), залишаються досить необізнаними в роботі функцій та сервісів Електронного кабінету платника податку. Водночас й Електронний кабінет платника потребує вдосконалення.

У ст. 42¹ “Електронний кабінет” ПКУ окреслено широкі можливості платника податку щодо реалізації своїх прав та обов’язків, визначених ПКУ та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладено на контролю­ючі органи.

Пані Лесю, розкажіть, будь ласка, які є неузгодженості відображення податкової інформації в Електронному кабінеті платника?

Л. К.: Якщо порівняти використання та функціонування Електронного кабінету платника податків, наприклад, 5 років тому і сьогодні, звісно, спостерігаємо прогрес. Проте з практики можна стверджувати, що наразі є деякі не­узгодженості відображення податкової інформації в Електронному кабінеті платника з інформацією, що формується органами ДПС за кожним платником податків (включно з як юридичними, так і фізичними особами), які потребують удосконалення.

Розглянемо декілька прикладів.

Перший: “Відображення інформації щодо сум штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну сплату податку відповідно до статті 124 ПКУ “Порушення правил сплати (перерахування) грошового зобов’язання”.

У разі несвоєчасної сплати узгодженої суми грошового зобов’язання розраховується штрафна (фінансова) санкція залежно від кількості днів затримки сплати узгодженої суми, яка відображається в АІС “Податковий блок”, у відповідному розділі, який доступний для перегляду лише відповідним підрозділам контролюючого органу.

Водночас у платника в Електронному кабінеті така інформація не відображається. Для її відображення необхідно, щоб контролю­ючий орган вручив платнику податкове повідомлення-рішення, винесене на підставі складеного відповідного акта. І лише після цього сума нарахованих штрафних (фінансових) санкцій буде занесена до картки платника до розділу “Нараховано”, що дасть можливість платнику бачити відповідне нарахування штрафних (фінансових) санкцій за несвоєчасну сплату податку.

Логічно: незнання законів не може звільнити від юридичної відповідальності. За несвоєчасно сплачені податки законодавством передбачено штрафні (фінансові) санкції. Однак практика свідчить, що не всі платники податків обізнані з механізмом розрахунку штрафних (фінансових) санкцій відповідно до ПКУ. Тому Електронний кабінет платника потребує удосконалення в частині  відображення інформації про довідково нараховані штрафні (фінансові) санкції ще на етапі їх автоматичного розрахунку. Платник, дізнавшись про суми довідково нарахованих штрафних (фінансових) санкцій у своєму Електронному кабінеті, мав би можливість дострокової їх сплати.

Другим прикладом ефективної роботи Електронного кабінету була б можливість платника своєчасно побачити та належно зреагу­вати на Акт опису майна, що внесене контролюючим органом під заставу, якщо б його було відображено в розділі “Листування з органами ДПС/вхідна кореспонденція”.

Далі відповідно до п. 93.2 ст. 93 ПКУ “Підставою для звільнення майна платника податків з-під податкової застави та її виключення з відповідних державних реєстрів є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій”, а саме — отримання контролюючим органом підтвердження повного погашення суми податкового боргу та/або розстрочених (відстрочених) грошових зобов’язань та процентів за користування розстроченням (відстроченням) в установленому законодавством порядку (пп. 93.1.1 ст. 93 ПКУ).

Себто орган ДПС отримує від банківської установи інформацію про погашення боргу, і процедура обтяження майна має бути автоматично припинена датою сплати заборгованості.

Практика спілкування з представниками бізнесу свідчить, що платник сплатив податковий борг, а майно продовжує перебувати в обтяженні і це не дає змоги платнику його відчужити. Так, звернутися до органу ДПС, який вніс таке майно до податкової застави, з проханням надати Довідку про припинення обтяження платник не може, бо форми таких Довідок не передбачено. Єдина його можливість — отримати Довідку про відсутність заборгованості станом на певну дату, але, до прикладу, продати своє майно, яке мало б бути автоматично виведено з-під податкової застави, маючи лише Довідку про відсутність заборгованості, платник не може, позаяк після оплати податкового боргу майно автоматично не буде виведено з-під податкової застави.

Отже, можна висновити, що згідно з наведеними нами прикладами процедура відображення податкової інформації в Електронному кабінеті потребує удосконалення. Це значно полегшить ведення своєї діяльності платникам податків.

Колектив редакції газети
“Все про бухгалтерський облік” щиро дякує

за ексклюзивне інтерв’ю Лесі Кашпур —
к. н. держ. упр., Начальниці
управління методології та роз’яснення

податкового законодавства Генеральної
дирекції ВГО “Асоціація платників
податків України”
головному редактору газети
“Все про бухгалтерський облік”

Зої Слободянюк

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
19.06.202411:16 Постанова Кабінету Міністрів України від 13.06.2024 р. № 703 «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165» 19.06.202410:36 Бізнес пропонує уряду екстрене реагування для забезпечення стійкості енергетичної системи України 18.06.202416:27 Віце-президент, Генеральний директор ВГО АППУ Людмила Герасименко виступила Модератором спільного з ДПС України та Державною службою статистики України онлайн Вебінару за темами: «Роз’ яснення новацій податкового законодавства, якi вже набрали чинності 16 червня 2024 року» та «Цифрова трансформація в органах державної статистики». 12.06.202414:59 Віце-президент, Генеральний директор ВГО АППУ Людмила Герасименко виступила Модератором спільного з ДПС України онлайн Вебінару за темою: «Роз’яснення окремих норм оподаткування на період дії військового стану» 10.06.202406:00 Привітання Віце-президента, Генерального директора АППУ Людмилу Герасименко з 9-тою річницею перебування на займаній посаді від Президента ВГО АППУ Грігола Катамадзе та колективу Генеральної дирекції ВГО АППУ. ВСІ НОВИНИ
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ