З 03.01.2025 року почала діяти нова форма ТТН

ДО УВАГИ ПЛАТНИКІВ ПОДАТКІВ –ЧЛЕНІВ ВГО АППУ!
З 03 січня 2025 року почала діяти нова форма ТТН, в звязку з набранням чинності Наказу Міністерства розвитку громад та територій України від 14.11.2024 року за  №1332 «Про затвердження Змін до Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні».
Відповідно до Закону України від 03 червня 2021 року за № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю» форма ТТН ще з 1 жовтня 2021 року отримала нові відомості. Зокрема, щодо опису транспортного засобу, де має бути вказано, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, також його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ст. 48 в редакції Закону України N 4621-VI (4621-17) від 22.03.2012 року «Документи, на підставі яких виконуються  вантажні перевезення (Закон України «Про автомобільний транспорт» вiд 05.04.2001 року за № 2344-III)».
Наказом від 14.11.2024 року за  №1332 «Про затвердження Змін до «Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні», затверджених наказом Мінтрансу від 14.10.1997 року за № 363, внесено зміни до Правил та виклало в новій редакції ТТН.
Її форму затверджено додатком 7 до Правил (Наказ та ТТН у вкладеннях).
За оновленою редакцією п. 11.1 Правил №363, основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, яка містить всі обов’язкові реквізити, визначені Законом України «Про автомобільний транспорт». Також вказано, що за потреби форму товарно-транспортної накладної може бути доповнено іншими реквізитами, з урахуванням особливостей перевезень, зокрема умов та/або виду вантажу.
Тепер відсутня потреба самостійно додавати рядки для зазначення параметрів транспортного засобу. Ці рядки тепер наявні стаціонарно на першій сторінці та вимагають внесення габаритів у метрах та ваги брутто в тонах. Через нове викладення п. 10.8 Правил з ТТН зник такий реквізит, як назва (прізвище) замовника. Відтепер замовник у ТТН не зазначається.
Водночас однозначно визначено роль вантажовідправника: це особа, яка надає перевізнику вантаж для перевезення та вносить відповідні відомості до ТТН або іншого визначеного законодавством документа на вантаж.
Раніше роль вантажовідправника у заповненні ТТН не визначали. Порівняно з минулою формою ТТН, можна побачити такі зміни:
поява реквізиту «місце складання», як вже зазначили вище, замовник більше не вказується.
Дані трьох учасників – автоперевізника, вантажовідправника та вантажоодержувача – зазначаються в однаковому форматі:
містять назву та ідентифікаційний номер (номер паспорта), а наведення місцезнаходження не вимагається.
У даних водія вказується не тільки прізвище та код, але й номер водійського посвідчення.
Найбільш суттєвих змін зазнала таблиця «Відомості про вантаж». Вона доповнена новими колонками:
у разі виробництва та / або введення в обіг сировини, отриманої в результаті забою сільськогосподарських тварин (парнокопитних та інших копитних), товарно-транспортна накладна має містити відомості про ідентифікацію тварин, що підтверджують зв’язок між тушами, напівтушами, четвертинами, відрубами та шматками м’яса і твариною або групою тварин, від яких їх було отримано,
у разі перевезення харчових продуктів тваринного походження товарно-транспортна накладна має містити відомості про умови їх зберігання (температурний режим).
у випадку перевезення харчових продуктів повинен дотримуватися температурний режим, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів. Такий режим не повинен перериватися. Виключення щодо дотримання температурного режиму, який унеможливлює розмноження мікроорганізмів, формування токсинів, можливе протягом обмеженого періоду часу в процесі підготовки харчового продукту до перевезення;
транспортні засоби, що використовуються для перевезення харчових продуктів, повинні бути зареєстровані відповідно до вимог ст. 25 Закону «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів».
Змінами також передбачено виключення положення, згідно з яким на кожному мішку з цукром повинна бути бирка з нанесеним на ній маркуванням (ДСТУ 2316-93).
Також у нових формулюваннях Правил більш зрозумілим стає питання, коли є необхідність складати ТТН.
У Правилах з’являється визначення автомобільного перевізника. Це визначення відносить до кола перевізників усіх, хто перевозить вантажі автомобільним транспортом, при чому як на комерційній основі, так і за власний кошт.
Цим визначенням фактично до кола перевізників відноситься і компанія, що здійснює перевезення вантажів власним транспортом для власних потреб. Від складання ТТН звільнені тільки фізичні особи, які здійснюють перевезення вантажу за власний кошт для власних потреб.
Таким чином, усюди, де наявний автомобільний перевізник, має бути в наявності ТТН.
Однак, проаналізувавши нововведення стосовно нової форми ТТН постало питання, яке, на нашу думку, є не врегульовано змінами, внесеними зазначеним Наказом, а саме:
ще з 01 жовтня 2021 року, відповідно до Закону України від 03 червня 2021 року за № 1534-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих питань здійснення габаритно-вагового контролю», форма ТТН отримала нові відомості, зокрема, щодо опису транспортного засобу, де має бути вказано, крім марки, моделі, типу, реєстраційного номера автомобіля, причепа/напівпричепа, також його параметри із зазначенням довжини, ширини, висоти, загальної ваги, у тому числі з вантажем, та маси брутто (ст. 48 в редакції Закону України N 4621-VI (4621-17) від 22.03.2012 року).
Невизначеність полягає в тому, що, з моменту внесення змін до Закону про автотранспорт щодо обов’язкового зазначення ваги автомобіля, на жаль, так і залишилася нез’ясованою.
Так, у відповідних реквізитах ТТН зазначають такі параметри:
масу порожнього автомобіля (згідно з техпаспортом),
гранично допустиму масу автомобіля з вантажем (згідно з техпаспортом, якщо така є),
фактичну масу автомобіля з вантажем (визначену шляхом зважування після завантаження).
Ці параметри зазвичай записують через риску.
На практиці ж виникає  питання: як правильно зазначати фактичну вагу автомобіля з вантажем, у випадку, якщо він перевозить товари за різними адресами і на кожну доставку оформлюється окрема ТТН?
Можна трактувати, що в  кожній ТТН зазначається фактична повна маса автомобіля з усім вантажем. При цьому, порівняння, чи дорівнює різниця між брутто і масою автомобіля вазі конкретного вантажу, не передбачається, і контроль за цим співвідношенням не здійснюється, і відповідно відсутня відповідальність з боку всіх учасників вантажоперевезення.
Шановні члени ВГО АППУ, враховуючи невизначеність питання в правовому полі Генеральною дирекцією ВГО АППУ підготовлено та направлено відповідний запит до Міністерства розвитку громад та територій України для надання розяснень з проблемних питань.
Після отримання відповіді обов’язково надішлемо її членам ВГО АППУ для ознайомлення та застосування в практичній роботі.
 
Ви завжди можете розраховувати на підтримку Генеральної дирекції ВГО АППУ та мою особисту.
 
З повагою,
Людмила Герасименко
Віце-президент
Генеральний директор
ВГО «Асоціація платників податків України»

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ