Відповіді лекторів на запитання учасників спільного з ГУ ДПС у м.Києві онлайн Вебінару 09.07.2025р. за темою «Особливості та специфіка оподаткування операцій податком на додану вартість та їх відображення в податковому обліку під час воєнного стану» (частина ІV)
10.07.2025     11:39
До уваги платників податків –членів ВГО АППУ!
09 липня цього року Генеральною дирекцією ВГО «Асоціація платників податків України» було проведено спільний з ГУ ДПС у м.Києві безкоштовний для членів Асоціації онлайн Вебінар за темою: «Особливості та специфіка оподаткування операцій податком на додану вартість та їх відображення в податковому обліку під час воєнного стану»
Під час заходу лекторами –представниками ГУ ДПС у м.Києві були надані відповіді на запитання учасників онлайн Вебінару. Надсилаємо добірку «Запитання-Відповіді» для ознайомлення та використання в практичній роботі (частина ІV).
1.Відображення коригування/зменшення податкового кредиту без зареєстрованого РК.
Які нові можливості передбачені формою додатка Д1.
З 01.10.2024 набрав чинності Наказ від 09.08.2024 № 400 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України», зокрема, викладено в новій редакції форми податкової звітності з ПДВ та внесено зміни до Порядку їх заповнення і подання, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 28 січня 2016 року № 21.
Починаючи з 01 листопада 2024 року, за новою формою подаються податкова декларація з ПДВ та уточнюючий розрахунок податкових зобов’язань з податку на додану вартість у зв’язку з виправленням самостійно виявлених помилок.
Декларацію та уточнюючий розрахунок доповнено новими рядками.
Внесено зміни до рядка 15. Нова форма декларації передбачає, що в цьому рядку відображається коригування податкового кредиту згідно з підпунктом 192.1.1 пункту 192.1 статті 192 розділу V Кодексу у випадку повернення товару/послуги або суми попередньої оплати за відсутності реєстрації розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Додатки до декларації
Таблицю 2.2 «Відомості про коригування податкового кредиту згідно зі статтею 192 розділу V Кодексу» Додатка № 1 доповнено новими графами 3.3 і 3.4 «Документ, на підставі якого проведено коригування».
У графі 3.3 Таблиці 2.2 необхідно зазначити період складання розрахунку коригування кількісних і вартісних показників.
У графі 3.4 Таблиці 2.2 необхідно зазначити період складання іншого документа, на підставі якого проведено відповідне коригування податкового кредиту.
2. Виправлення помилки, допущеної в ПН покупця податкової накладної, зареєстрованої ЄРПН, здійснюється наступним чином:
- 1) продавець повинен скласти розрахунок коригування до такої податкової накладної з урахуванням таких особливостей:
о у заголовній частині зазначаються дані із заголовної частини податкової накладної з помилкою (тобто з помилковим ІПН), а в табличній частині зазначається зі знаком обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в податковій накладній;
- у полі «Дата складання» зазначається «поточна» дата, тобто дата, на яку було виявлено помилку у ІПН покупця;
- 2) такий розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН платником податку, чий «невірний» ІПН, був зазначений у графі «ІПН покупця» податкової накладної, до якої складається такий розрахунок коригування;
- 3) продавець повинен скласти та зареєструвати в ЄРПН другу податкову накладну із урахуванням таких особливостей:
- реквізити заголовної частини зазначаються без помилок, тобто у полі «ІПН покупця» зазначається правильний ІПН покупця;
- у полі «Дата складання» зазначається дата виникнення податкових зобов’язань продавця, тобто дата складання податкової накладної із «невірним» ІПН;
- такій податковій накладній присвоюється новий порядковий номер, відмінний від порядкового номера податкової накладної із «невірним» ІПН покупця;
- в табличній частині такої податкової накладної зазначаються обсяг операцій з постачання товарів/послуг та інші показники, що були зазначені в податковій накладній із «невірним» ІПН.
Якщо в період з дати складання податкової накладної із «невірним» ІПН до дати фактичного складання другої податкової накладної (із правильним ІПН) відбулася зміна суми компенсації вартості зазначених у податковій накладній з «невірним» ІПН товарів/послуг, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, то у другій податковій накладній не допускається зазначення показників з урахуванням таких змін.
У такому випадку складається розрахунок коригування до другої податкової накладної, в якому відображається відповідне коригування кількісних і вартісних показників.
3. Зведена компенсуюча податкова накладна з типом причини «13»: заповнення та зразок.
Мінфін наказом №400 вніс зміни до форми податкової накладної та Порядку її заповнення, які запрацювали з 1 жовтня 2024 року. Зміни, зокрема, стосуються податкових накладних з типом причини «13». У статті розповідаємо, як заповнити таку податкову накладну, а також наводимо зразок заповнення
Порядок заповнення «компенсуючих» зведених накладних з 1 жовтня 2024 року
Мінфін наказом від 09.08.2024 №400 «Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України» (далі — Наказ №400) вніс зміни до форми податкової накладної (ПН), а також до самого Порядку заповнення податкової накладної, який затверджений наказом Мінфіну від 31.12.2015 №1307 (далі — Порядок №1307).
Пропонуємо розглянути порядок заповнення «компенсуючих» зведених податкових накладних.
Так, відповідно до п. 11 Порядку №1307 у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до п. 198.5 та п. 199.1 Податкового кодексу України (ПКУ) платник податку складає окремі зведені податкові накладні за товарами І послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання І починають використовуватися:
- в операціях, що не є об’єктом оподаткування;
- в операціях, звільнених від оподаткування;
- в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
- в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.
Такі зведені податкові накладні складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду.
У разі складання зведеної податкової накладної у графі «Зведена податкова накладна» зазначається код ознаки:
- 1-у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до пункту 198.5 ПКУ;
- 2-у разі нарахування податкових зобов’язань відповідно до пункту 199.1 ПКУ;
- 3-у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 15 Порядку №1307;
- 4-у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у пункті 19 Порядку №1307.
У зведених податкових накладних, у яких зазначено код ознаки 1 або 2 вказується наступна інформація:
- у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (ПІБ);
- у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000».
Рядок «Податковий номер платника податку або серія (за наявності) та номер паспорта» не заповнюється.
У верхній лівій частині ПН зазначається відповідний тип причини згідно п. 8 Порядку №1307:
- 04 — Складена на постачання у межах балансу для невиробничого використання;
- 08 — Складена на постачання для операцій, які не є об’єктом оподаткування податком на додану вартість;
- 09 — Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування податком на додану вартість;
- 13 — Складена у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів/послуг не в господарській діяльності.
Зверніть увагу! Зміни в порядку заповнення «компенсуючих» зведених податкових накладних стосуються лише податкових накладних з типом причини «13»
Так, відповідно до п. 16 Порядку №1307 у разі складання зведених податкових накладних, особливості заповнення яких викладені у п. 11 Порядку №1307, у графі 2 платник зазначає дати складання та порядкові номери податкових накладних, складених на такого платника податку при постачанні йому товарів І послуг, необоротних активів, за якими він визначає податкові зобов’язання відповідно до пункту 198.5 та пункту 199.1 ПКУ.
При цьому у податкових накладних, складених у зв’язку з використанням виробничих або невиробничих засобів, інших товарів /послуг не в господарській діяльності, у яких відповідно до п. 8 Порядку №1307 зазначено тип причини 13, у графі 2 також зазначається опис (номенклатура) товарів/послуг постачальника (продавця).
Всі інші «компенсуючі» зведені податкові накладні заповнюються як і раніше
Тобто в таких зведених податкових накладних в графі 2 потрібно вказувати лише дати і номери «вхідних» податкових накладних. Наводити опис товарів / послуг не потрібно.