Віце-президент, Генеральний директор ВГО АППУ Людмила Герасименко виступила Модератором онлайн Робочої зустрічі з представниками ДПС України за темами, які є найбільш актуальними для платників податків та стосуються ПДВ

12 лютого цього року Генеральною дирекцією ВГО «Асоціація платників податків України» було проведено спільну онлайн Робочу зустріч з представниками ДПС України за темами, які є найбільш актуальними для платників податків та стосуються ПДВ.
Участь в заході взяли представники підприємств, в тому числі керівники, головні бухгалтери, фінансисти підприємств-членів Асоціації з 17 областей України, а саме: Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Львівської, Одеської, Полтавської, Тернопільської, Харківської, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей та міста Києва, а також Голови Рад, їх Заступники та Виконавчі директори ТВ ВГО АППУ в Закарпатській, Івано-Франківській, Житомирській, Волинській, Кіровоградській, Львівській, Полтавській, Тернопільській, Чернігівській та Харківській областей.
Модератором заходу виступила Віце-президент, Генеральний директор Асоціації Людмила Герасименко.
На початку заходу Людмила Герасименко подякувала всім, хто знайшов можливість підключитись та взяти участь в спільній з органами ДПС онлайн Робочій зустрічі, за участю представників Генеральної дирекції, Територіальних відділень ВГО АППУ та профільних Департаментів ДПС України за напрямками роботи, пов’язаних з ПДВ, а також платників податків – членів Асоціації.
«Це є високою оцінкою нашої діяльності та мотивує продовжувати активно працювати, допомагати та інформаційно підтримувати членів Асоціації платників податків України, наперекір усім обставинам, прикладаючи максимум зусиль для захисту та відстоювання прав та законних інтересів платників податків – членів Асоціації», — наголосила Людмила Герасименко.

Далі Людмила Герасименко звертаючись до учасників спільного заходу зазначила: «В світі останніх подій, пов’язаних з проведенням особистих зустрічей, шановним Головою ДПС України Русланом Кравченком, з бізнесом, з представниками ГО, ретельно провела аналіз проведення таких зустрічей, який показує, що, в першу чергу, Головою піднімається найболючіше питання платників — робота СМКОР. Я відверто скажу, що мені імпонує стиль роботи Руслана Кравченка, його відкритість є підтвердження, що наразі в ДПС України проводиться робота, щоб виявити «больові» точки, ліквідувати їх, налаштувати систему так, щоб вона працювала без збоїв… Тому, вважаю, що сьогодні мета таких зустрічей – це надати можливість податківцям донести до платників податків розуміння того, чому вони можуть потрапити до переліку «ризикових», і які їх дії, в разі такої ситуації, з яких причин може бути заблокована податкова накладна і як цього уникнути, технічні нюанси подачі Таблиці даних, важливі аспекти в сфері бюджетного відшкодування ПДВ та інші питання, пов’язані з ПДВ. А головне — відпрацювання спільної позиції та єдиного підходу в вирішенні проблемних питань платників податків», — зауважила Людмила Герасименко.
Перед виступами лекторів Людмила Герасименко звернулася назагал з такими словами: «Робота СМКОР, яка запроваджена ще в липні 2017 року, тобто вже понад 7 років. І жодна робоча зустріч бізнесу з податковими органами не відбувається без обговорення існуючої проблеми, а саме: блокування податкових накладних/розрахунків коригувань;- неприйняття таблиць даних платника; віднесення платників до категорії «ризикових». Готуючись до цієї зустрічі з Вами, спіймала себе на думці, що будемо обговорювати знову одні й ті ж самі проблеми бізнесу. Виходить, що ми ходимо з Вами по якомусь колу? Завжди говорю колегам — податківцям, Ви ж в більшій частині встановлюєте якісь «ризики» в діяльності платника, які стосуються якогось певного сегменту його господарської діяльності, по інших – в нього все гаразд. А, зазвичай, блокуєте всю його діяльність. Руслан Кравченко під час зустрічі з бізнес-асоціаціями зазначив: «Маємо зробити все, щоб податкова не сприймалася як ворог». Нагадаю, що я публічно Вам завжди повторюю: «не слід за найменшої підозри розглядати платника податків як «злочинця». Давайте вже з цим закінчувати! Треба негайно припинити тиск на платників податків, навпаки Вам необхідно посилити їх підтримку, якщо хочете ще зберегти довіру бізнесу, який сьогодні, як ніколи її заслуговує», — наголосила Людмила Герасименко.
У заході також участь взяв особисто в.о. Директора департаменту правового забезпечення — Босенко Євгеній.
Далі першим до слова був запрошений Якимчук Олександр – заступник директора Департаменту – начальник управління супроводження спорів, з темою виступу: Судова практика прийнятих відповідних рішень на користь ДПС чи платників податків. Лектор висвітлив питання практики виконання судових рішень та кейсів стосовно справ, пов’язаних з блокуванням реєстрації податкових накладних. Окремо, Олександр Якимчук звернув увагу платників на наступне: про виконання рішень у випадках, коли платники податків йдуть відразу до суду оскаржувати рішення Комісій регіонального рівня. Так, суди досліджують первинні документи, які платник надавав до розгляду регіональній комісії і приймають рішення про необґрунтованість висновків Комісії, однак зазначають, що надані платником документи не підтверджують факт першої події. Тому суди скасовують рішення комісій регіонального рівня та зобов’язують їх переглянути відповідний пакет документів і прийняти відповідне рішення. Проблематика на рівні ДПС була в тому, що не було технічної можливості скасовувати рішення Комісії та направляти на регіональний рівень для повторного розгляду. Наразі, така можливість є. Олександр Якимчук закликав платників податків, які мають такі рішення, звернути на це увагу, адже в Електронний кабінет надходить квитанція про надання, з врахуванням обставин, зазначених в рішенні суду, відповідних документів для повторного розгляду регіональними Комісіями.
Людмила Герасименко звернулася до Олександра Якимчука з питанням стосовно статистики виконання судових рішень: «Все ж таки на чию користь приймається більше рішень судів на користь платника чи ДПС?», — запитала Людмила Герасименко.
Відповідаючи на запитання Олександр Якимчук зазначив, що стосовно рішень комісій про відмову реєстрації податкових накладних в ЄРПН статистика наступна: «Якщо по сумах то це 80% рішень, якщо по кількості рішень, то це 90% рішень на користь платника».
Після чого вона надала слово віце-президенту ВГО АППУ Йосипу Бучинському, який поставив питання про причини невиконання ДПС України Постанови Апеляційного Адміністративного суду від 13 січня 2025 року по ТОВ «Арія Комодітіз Україна», яке прийняте на користь платника. При цьому, Віце-президент ВГО АППУ Йосип Бучинський зазначив, що невиконання вимог зазначеної Постанови є прямим порушенням норм ст.200.15 Податкового Кодексу України. «Є чітка позиція Голови ДПС України Руслана Кравченка, озвучена на зустрічі з представниками бізнес-асоціацій, щодо обов’язку беззаперечного виконання органами ДПС вимог закону та рішення судів», — наголосив Йосип Бучинський.
На запитання Йосипа Бучинського відповідь надав в.о. Директора департаменту правового забезпечення Євгеній Босенко. Зокрема, він погодився, що статистика прийнятих судових рішень не на користь ДПС, є навантаження і на систему , і на платників, і зазначив, що в очолюваному ним Департаменті наразі йде активна робота по напрацюванню механізмів, які б дозволили розвантажити роботу податкової і на практиці підтвердили реальними справами слова Руслана Кравченка, що податкова йде на зустріч платникам. Також, за словами Євгенія Босенка, в Департаменті проводиться аналіз рішень, в тому числі особлива увага звертається на рішення, пов’язані з відшкодуванням ПДВ. Наслідком такої роботи буде прийняття відповідних управлінських рішень і тому комунікація та взаємодія з платниками податків є вкрай важливою.
Стосовно виконання Постанови суду по кейсу, озвученого Йосипом Бучинським, Євгеній Босенко відповів, що на сьогодні вже відкрите касаційне провадження та з 2021 року відкрита кримінальна справа, тому є ризики передчасного відшкодування ПДВ. Враховуючи зазначене, директор Департаменту запропонував дочекатись рішення Верховного суду, для того, щоб в подальшому невідкладно виконати рішення апеляційної інстанції. «Зараз дуже важлива наша співпраця та комунікація, тому що нам потрібна інформація, пропозиція від Вас для того, що ми зробили краще та ефективніше нашу роботи і відносини контролюючого органу та платників вийшли на новий рівень», — наголосив Євгеній Босенко.
Наступним лектором був Олександр Осаволюк, начальник управління координації роботи комісій та виявлення податкових ризиків Департаменту управління ризиками. Перед початком його виступу Людмила Герасименко озвучила статистику розгляду скарг Комісією центрального рівня, яку він озвучував на спільному онлайн заходу 21 листопада минулого року, зокрема: «Задоволено Комісією ДПС України: 2/3 скарг на користь платника – це 1000 скарг із 1500 і лише 1/3 – на користь органів ДПС – це 500 скарг… Проста арифметика. Роботу регіональних Комісій, рішення яких скасовані вже на адміністративному рівні оскарження, вже можна визнавати незадовільною і притягати їх до відповідальності», — наголосила Віце-президент ВГО АППУ.
«Принципова позиція Асоціації і ми її вже подали разом з іншими пропозиціями до МФУ та ДПС України: «Комісія центрального рівня моніторить та аналізує кількість задоволених скарг та прийнятих нею рішень на користь платників податків в розрізі регіонів. Запрошувати в ДПС України для надання пояснень та фахової оцінки їх роботи Керівників регіональних Комісій, що мають найвищі показники задоволених Комісією центрального рівня скарг платників та скасованих рішень регіонального рівня», — зауважила Людмила Герасименко.
«Чи змінилася статистика задоволення скарг? і в яку сторону? Платників чи податківців?», — запитала Людмила Герасименко.
Олександр Осаволюк, надаючи відповідь на поставлене Людмилою Герасименко питання зауважив, що основною причиною прийняття рішень Комісією центрального рівня є ненадання платником податків на регіональний рівень повного пакету документів для прийняття вмотивованого рішення та звернув увагу присутніх на статистику прийнятих рішень, яка полягала в наступному: 67% рішень, які приймаються Комісією центрального рівня – це рішення на користь платників податків та додав, що з моменту запровадження роботи Комісій з можливістю розгляду скарги за участю платника в режимі відео-конференції, таких скарг було розглянуто за участю представників підприємств у кількості 2160 по 618 платниках, з яких скарги саме по податкових накладних у кількості 580.
Також він наголосив, що, зазвичай, у розгляді скарг виявляють бажання взяти платники податків – представники реального сектору економіки, яким є, що сказати членам Комісії, а вже з тих, хто виявив бажання, 90% підключаються до відео-конференції.
Далі Олександр Осаволюк – Голова Комісії центрального рівня акцентував увагу присутніх на заходах, які здійснюються з боку ДПС України стосовно роботи Комісій регіональних рівнів, до яких він відніс: проведення щомісячних зум-конференцій, заслуховування та направлення до регіонів оглядових листів.
Після чого Олександр Осаволюк виступив перед учасниками з темами, згідно Порядку денного.
Висвітлюючи теми свого виступу, Олександр Осаволюк детально зупинився на питаннях подання та заповнення Таблиць даних, акцентувавши увагу учасників заходу на наступному:
- Подання Таблиці даних платника ПДВ – це не обов’язок платника, а його право;
- При подачі Таблиці даних платника необхідно вказувати чотиризначний код товару УКТ ЗЕД;
- На кожен вид діяльності, який здійснює суб’єкт господарювання варто подавати окрему Таблицю даних платника;
- Враховувати та заповнювати Таблицю даних по основних кодах товарів УКТ ЗЕД.
Олександр Осаволюк, зокрема, наголосив, що Комісією центрального рівня при розгляді пакету документів відпрацьовується в цілому вся «картина» по підприємству, включаючи і наявність трудових ресурсів, як у платника, так і у його контрагентів, а наявність ознаки виплати доходу «157» та договорів цивільно-правового характеру є важливим моментом при розгляді пакету документів сільгоспвиробника. Також, Голова Комісії зауважив: «Державна податкова служба України робить все можливе, щоб не допустити мінімізацію податкових зобов’язань з боку платників податків».
Після завершення виступу Олександра Осаволюка, Людмила Герасименко поставила йому декілька актуальних питань, які надійшли напередодні заходу від платників податків – членів Асоціації, а також питання фахівців Генеральної дирекції ВГО АППУ, зокрема: «Ми дійшли висновку, щодо необхідності внесення змін в Порядок Постанови №1165 стосовно прийняття рішень про неврахування Таблиць даних платника ПДВ виключно Комісіями регіонального рівня, бо виходить, що платник не має права оскаржити в адміністративному порядку таке рішення про неврахування Таблиці даних і його «ганяють по колу». Одні приймають Таблицю, інші її, як кажуть податківці, «збивають». До-речі, наша практика показує, що це явище не такі вже й поодинокі випадки: врахування Таблиці даних регіональною Комісією, потім неврахування її Комісією ДПС. Так може потрібно внести зміни до пункту 25 Порядку і врегулювати це питання? Хотілося б почути, Олександре, Вашу думку стосовно даної пропозиції. Чи варто нам її подавати? І як це відобразиться на роботі платників чи стане їм простіше в цьому процесі?»
На що Олександр Осаволюк відповів, що Комісія центрального рівні ніяк не може впливати на роботу Комісій регіонального рівня, вони є самостійними в прийнятті своїх рішень, проте, він не заперечив, що на сьогодні у платника відсутнє право адміноскарження Рішення про відмову прийняття Таблиці даних платника.
Наприкінці свого виступу він надав чіткий Алгоритм дій — дорожню карту платникам податків — членам ВГО АППУ з вирішення проблемних питань, які стосуються ПДВ, в межах чинного законодавства.
Після чого Людмила Герасименко поставила Олександру Осаволюку чергове запитання: «Чи потрібно платнику подавати Заяву встановленого зразку для того, щоб отримувати рішення Комісій з питань зупинення реєстрації ПН/РК виключно в електронний кабінет, чи такі рішення приходять всім автоматично. Чим це передбачено?». На, що було отримано відповідь: «Всі Рішення, які стосуються роботи СМКОР, надходять платникам податків виключно в електронний кабінет і жодних Заяв подавати на отримання таких рішень не потрібно. Проте, якщо таке Рішення не надходить в програмне забезпечення МЕДок, то ДПС не несе відповідальності за такі факти, так як МЕДок не являється програмним продуктом ДПС, а є стороннім. Разом з тим, платник податків має право звернутись до податкового органу та отримати паперову копію документа», — зауважив Олександр Осаволюк.
Останню тему Порядку денного стосовно питань застосування норм та положень Податкового кодексу України в сегменті адміністрування податку на додану вартість, висвітлили наступні лектори, а саме:
- Рублюк Людмила — начальник управління адміністрування ПДВ Департаменту оподаткування юридичних осіб;
- Мостович Антоніна — заступник начальника відділу контролю за відшкодуванням ПДВ управління адміністрування ПДВ Департаменту оподаткування юридичних осіб.
Фахівці Департаменту оподаткування юридичних осіб відповіли на запитання, які надійшли від учасників заходу до його проведення та стосувалися відшкодування ПДВ.
Наприкінці заходу Людмила Герасименко анонсувала учасникам зустрічі найближчі, безкоштовні для членів Асоціації освітньо-просвітницькі заходи, які проводяться в межах сплаченого щорічного членського внеску, а саме:
- 18 лютого 2025 року онлайн Вебінар за участю представників Пенсійного фонду України;
- 24 лютого 2025 року онлайн Вебінар за участю спікера – Романа Добрянського — Заступника начальника управління фактичних перевірок Департаменту податкового аудиту ДПС України за темою: «Обговорення новацій в сфері розрахунків за товари (послуги). Загальні та специфічні зміни до форми та змісту розрахункових документів РРО та / або ПРРО. Наказ Мінфіну № 601 від 22.11.2024 року. Які зміни почнуть діяти вже з 01 березня 2025 року».
- 26 лютого 2025 року онлайн Робоча зустріч з представниками керівного складу Державної митної служби України для платників податків – членів Асоціації з усіх питань, які стосується митного контролю та митного оформлення товарів.
- 18 березня 2025 року онлайн Вебінар за темою: «Особливості та специфіка проведення контрольно — перевірочної роботи податковими органами під час дії воєнного стану в 2025 році».
Завершуючи спільну онлайн Робочу зустріч, Віце-президент ВГО АППУ Людмила Герасименко, подякувала особисто Голові ДПС України Руслану Кравченку за партнерську підтримку в проведенні таких актуальних заходів для платників податків-членів Асоціації, висловила вдячність лекторам Державної податкової служби України, які донесли корисну та актуальну інформацію, а також Ларисі Донцовій, заступнику начальника управління — начальнику відділу комунікації з громадськістю управління інформаційної політики Департаменту організації роботи Служби ДПС України за якісну організацію заходу та завжди готовність до ефективної взаємодії.
Також Модератор висловила свою вдячність фахівцям Генеральної дирекції Антоніні Якимчук, Лесі Кашпур та Вікторії Беспаловій за якісну, як завжди, підготовку та організацію заходу.
Наприкінці, Віце-президент, Генеральний ВГО АППУ Людмила Герасименко побажала всім, зокрема: «зберегти сили та віру в майбутнє. Пам’ятаймо: війна обов’язково закінчиться, тож бережіть себе та свої близьких та рідних, адже ми всі потрібні нашій країні. Ми маємо усвідомити: так, зараз є складно, але ми вистоїмо. Мусимо вистояти! Світло обов’язково переможе темряву, а добро здолає зло! Україна обов‘язково переможе», — наголосила Людмила Герасименко.
