Генеральна дирекція ВГО АППУ провела черговий, безкоштовний онлайн Вебінар для членів Асоціації за участю представників Департаментів ДПС України за темою: «Алгоритм дій щодо виведення підприємств з категорії «ризикових», розблокування ПН/РК, прийняття Таблиць даних, стан розгляду судових справ щодо відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН»
21 березня цього року Генеральна дирекція ВГО «Асоціація платників податків України» провела черговий, безкоштовний онлайн Вебінар за участю представників Департаментів ДПС України за темою: «Алгоритм дій щодо виведення підприємств з категорії «ризикових», розблокування ПН/РК, прийняття Таблиць даних, стан розгляду судових справ щодо відмови у реєстрації ПН/РК в ЄРПН».
Приємно відзначити, що в заході, проведення якого було ініційовано Генеральною дирекцією ВГО «Асоціація платників податків України», взяли участь понад 60 осіб, зокрема, керівники, головні бухгалтери, фінансисти підприємств — членів ВГО АППУ 3 15 регіонів України та міста Києва, а саме: Вінницькій, Дніпропетровській, Донецька, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Одеській, Полтавській, Тернопільській, Харківській, Черкаській Чернівецька, Чернігівській та міста Києва, а також Голови Рад та виконавчі директори ТВ ВГО АППУ в регіонах, зокрема у: Дніпропетровській, Закарпатській, Львівській, Одеській, Полтавській, Тернопільській, Харківській, Чернігівській областях. Також в заході взяли участь члени Київської торгово-промислової палати.
Захід відбувся виключно освітньо-просвітницького характеру.
Модератором заходу, як завжди виступила Віце-президент, Генеральний директор Асоціації Людмила Герасименко.
Відкрила захід Віце-президент, Генеральний директор Асоціації Людмила Герасименко, яка подякувала членам Асоціації, які, незважаючи на складну ситуацію в державі, залишаються активними членами ВГО АППУ. «Сплата членських внесків дає можливість нам виконувати головну нашу місію — захист та відстоювання прав та законних інтересів платників податків – членів Асоціації», — резюмувала Модератор.
Далі Людмила Герасименко передала слово Наталії Хімчук — начальнику юридичного відділу Київської торгово-промислової палати, к.ю.н., яка привітала учасників заходу та подякувала Віце-президенту, Генеральному директору Асоціації Людмилі Герасименко за запрошення та надане їй вітальне слово.
Людмила Герасименко звернула увагу членів ВГО АППУ про те, що з 01-го березня цього року розпочато прийом Заявок на участь у Рейтингу «Сумлінні платники податків — 2023». «Вся інформація розміщена на нашому офіційному сайті. Хочу наголосити на тому, що саме за допомогою Рейтингу Асоціація платників податків сприяє тому, щоб держава публічно подякувала та визнала досягнення підприємств, які сумлінно наповнюють бюджет країни. Подавайте Заявки і перемагайте», — зазначила вона.
Після чого Людмила Герасименко перейшла до анонсу найближчих заходів:
«09 квітня цього року, враховуючи значну кількість отриманих запитань з ТЦУ та КІК, проведемо ще один двогодинний онлайн Вебінар, лектором якого виступить професіонал, Керівник практики бухгалтерського і податкового обліку та трансфертного ціноутворення Юридичної Групи «EUCON», член Ради нашої Асоціації Лариса Врублевська;
17 квітня цього року практикуючий досвідчений адвокат Андрій Тамошюнас проведе Захід з тематики: ризиковість, блокування;
25 квітня цього року експерт з питань оплати праці, оподаткування кадрового адміністрування Антон Янко виступить з темами: «Індексація, як працювати у 2024 році, лікарняні, зарплатна звітність у II кварталі, нюанси подання, оплата праці в умовах воєнного стану: переваги та недоліки».
Далі Віце-президент, Генеральний директор ВГО АППУ акцентувала увагу податківців на необхідності спільного обговорення актуальних та проблемних питань для платників податків, таких як: неприйняття Таблиць даних платників, блокування/зупинення ПН/РК, віднесення платників до категорії «ризикових» Комісіями з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН регіонального рівня, в зв’язку з тим, що до Генеральної дирекції ВГО АППУ почастішали випадки звернень від платників податків-членів Асоціації з даних питань, чим і викликано було пропозицію провести спільний онлайн Вебінар за участю фахівців Департаментів управління ризиками та правового забезпечення ДПС України.
Далі, перед учасниками заходу виступили спікери:
Анна Сибірцева, заступник Директора Департаменту — начальник управління моніторингу ризикових операцій Департаменту управління ризиками ДПС України. Анна Сибірцева у своєму виступі висвітлила наступні питання:
- Виключення суб’єктів господарювання з переліку ризикових;
- Алгоритм подання повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку;
- Перелік подання платниками необхідних копій первинних документів, надання пояснення (яку саме інформацію має містити Пояснення), тощо.
Анна Сибірцева привела приклади основних причин віднесення платників податків до категорії «ризикових», серед яких є пункт в тому числі і пункт 8 Порядку, затвердженого Постановою КМУ за № 1165 та порадила кожному платнику надавати Пояснення та копії підтверджуючих, первинних документів до Повідомлення про виведення з категорії «ризикових» якомога за вичерпним переліком, який чітко підтвердить реальність здійснення господарських операцій.
Наступний лектор, Олександр Осаволюк, начальник управління координації роботи комісій та виявлення податкових ризиків Департаменту управління ризиками ДПС України, висвітлив питання:
- Порядок подання таблиці даних платника податку на додану вартість відповідно до вимог Порядку № 1165;
- Правильність написання пояснень до таблиць даних платника податку (з інформацією, що в ній повинно мітитись);
- Подання копій первинних документів до таблиці даних платника податку на додану вартість.
Він звернув увагу присутніх та привів приклади випадків, коли не враховується Таблиця даних платника, зокрема: неправильне заповнення Таблиці, неподання Пояснень та копій супровідних документів або підприємство не відповідає критеріям, згідно яких має подати Таблицю даних, здебільшого це стосується виробників, а також проінформував про прийнятий нещодавно Закон України, який розширив випадки взаємодії платника податків з контролюючим органом у режимі відеоконференції та наголосив, що внесені зміни будуть імплементовані до Порядку Постанови №1165 в найближчі три місяці.
Ще одним важливим моментом, на якому зупинився Олександр Осаволюк, стало питання формування торгової націнки та виникнення ризиковості операцій, у разі формування торгової націнки більше ніж у півтора рази, як це зазначено у Порядку Постанови №1165.Також лектор навів приклади, коли платник податків отримує Рішення з проханням додати ще необхідні документи впродовж 5 днів, як це передбачає Порядок № 1165.
Людмила Герасименко поставила питання до Олександра Осаволюка, як до Голови Комісії центрального рівня з питань розгляду скарг про відмову у реєстрації ПН/РК в ЄРПН, неприйняття Таблиць даних платника та відповідності платника критеріям «ризиковості», що стосувалося значної кількості, виконаних, а саме 7,5 тисяч, судових рішень у справах про зобов’язання зареєструвати податкові накладні на загальну суму 11,4 млрд. гривень, з яких 5,6 тисячі рішень суду надійшли у 2023 році, а решта – рішення минулих періодів. Дана статистика була приведена Головою податкового комітету ВРУ Данилом Гетманцевим у своєму телеграм-каналі.
«Це ж є підтвердженням того, що винесені Головами або їх Заступниками Комісій рішення були безпідставними та протиправними, так як вони скасовані в судових інстанціях. Справа ж не в тому, що ДПС виконала рішення суду і зареєстрували податкові накладні, хоча і несвоєчасно. Мене вразила кількість судових рішень — 7,5 тисяч та їх загальна сума — 11,4 млрд гривень. Скільки неправомірних рішень було винесено Комісіями регіонального рівня, незаконних та необґрунтованих, і вони ж явно підтверджені в адміністративному порядку, тобто Комісією ДПС України, яку Ви очолюєте», — наголосила Модератор.
«Чи зробили Ви ретельний аналіз, розклали всі ці рішення «по полицях». Як так виходить? Платник віднесений до категорії ризикових, наслідки всі знають які, з ним ніхто не хоче працювати, навіть контрагенти напрацьовані роками, бо їх також автоматично відносять по ланцюгу до категорії «ризикових». А після адміноскарження, яке не на користь платника, вже на першій судовій інстанції рішення приймається рішення на користь платників, тобто рішення Комісій ГУ визнаються протиправними та скасуються. Який відсоток і на яку суму «сидить» в 7,5 тисячах програних судових рішеннях, розглянуті в адміністративному порядку Комісією ДПС України, яку Ви очолюєте?», — запитала Людмила Герасименко.
На що Голова Комісії Олександр Осаволюк відповів, що чіткої статистики таких даних нема через відсутність можливості провести такий аналіз.
Наступним слово взяв Олександр Якимчук, заступник директора департаменту — начальник управління супроводження спорів щодо відмови у реєстрації податкових накладних Департаменту правового забезпечення. Він висвітлив питання стану розгляду судових справ, предметом яких є оскарження рішень комісій про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Олександр Якимчук, зокрема, зазначив, що суди не приймають докази, не беруть до уваги і задовольняють позови на користь платників. Також він зазначив, що протягом 2023 року все ж таки є позитивні позиції і привів приклади 6 (шести) справ, рішення по яким Верховним судом, Касаційним адміністративним судом були прийняті на користь ДПС України, тобто суд погодився, що рішення контролюючого органу, в частині СМКОР є правомірними.
Звертаючись до Олександра Якимчука: «Не можу з Вами погодитися, Ви називаєте поодинокі випадки. Лише 6 (шість) рішень на користь контролюючого органу за весь 2023 рік на 7,5 тисяч рішень на користь платників – це 0,08%. Може це тішить Вашу службу що, зокрема, виграли позов на 53 млн. гривень, а йде мова про 11,4 млрд. гривень! Також, скажу Вам, що я проаналізувала зміст не одного рішення суду на користь платників, де чітко написано, що Відповідач, тобто Ви, не платник, в ході судового розгляду справи не подав до суду документальні докази наявності у Головного управління ДПС податкової інформації, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником (позивачем), та стала підставою для прийняття комісією регіонального рівня рішень про відповідність позивача критеріям ризиковості платника податку. Відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набуває законної сили. Чому Ви, представники Департаменту правового забезпечення ДПС України та відповідно яких нормативних документів подаєте далі, не виконуючи рішення Адміністративного суду? Чи є якийсь внутрішній наказ чи розпорядження? Я чому так прискіпливо питаю? Розумію, що це Ваше право, але хтось рахував скільки судових зборів і мита стягнуто з ДПС! Про відшкодування правової допомоги я взагалі мовчу. Хоча суди і не дуже хочуть затверджувати звіти адвокатів, але практика каже, що вже й такі відшкодування є. Я вже не кажу про заробітну плату юристів Вашого Департаменту, які супроводжують такі «програшні» справи. Це ж все витрати з Держбюджету», — наголосила Людмила Герасименко.
Звертаюсь до податківців, Модератор, зокрема, зазначила: «Закликаю Вас, щоб ми сьогодні не просто зібралися, поспілкувалися, я, наприклад, так відповідей від Вас, Олександре (Якимчук) і не почула. Хочу, щоб Ви зрозуміли про наслідки віднесення до категорії «ризикових», з ними ж ніхто не хоче потім працювати, навіть контрагенти напрацьовані роками, бо їх також автоматично відносять по ланцюгу до категорії «ризикових». У нас в Асоціації всі підприємства реального сектору економіки».
Далі, Людмила Герасименко звернулася до учасників з такими словами: «Шановні колеги податківці. Почуйте, будь ласка, мене, як представника громадськості. 2020-2021 роки і 2022-2023 роки безумовно увійдуть в історію, як роки «виживання» бізнесу, бо скоригували бізнес-плани навіть самі потужні підприємства і стали справжнім випробуванням для середнього та малого бізнесу. Не втомлююсь публічно всім повторювати, давно настав час змінювати правила гри та вийти на шлях діалогу контролюючих органів з бізнесом, невідкладно всім разом треба зменшити «градус напруги», і не слід за найменшої підозри розглядати платника податків як «злочинця». Всі Ви добре розумієте, що сьогодні Україна переживає важкі часи і перемогти у війні без функціонування бізнесу просто неможливо. Бо бізнес, сплачуючи податки, дає країні ресурс для продовження оборони. Проте замість підтримки, бізнес говорить, що податківці збільшили тиск. Вивчаючи документи наших членів і Ваші рішення, скажу Вам, що це, на превеликий жаль, дійсно так, в більшості випадках. Асоціація будемо продовжувати наполягати на запровадженні персональної відповідальності, зокрема, Голів чи Заступників Комісій, залежно хто з них прийняв неправомірне рішення стосовно платника податку щодо віднесення його до категорії «ризикових», блокування ПН/РК чи неприйняття Таблиць даних, звертаючись до органів законодавчої та виконавчої влади. І вже зробили великий крок в цьому напрямку. Вже нами отримані Пропозиції, підготовлені, на наше Звернення, професорами кафедри адміністративного права та адміністративної діяльності та кафедри податкового права Національного юридичного університету імені Ярослава Мудрого щодо внесення змін до чинного законодавства, в частині застосування персональної відповідальності посадових осіб контролюючих органів за прийняті необґрунтовані та незаконні рішення щодо віднесення платників податків до категорії «ризикових», блокування/зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, неприйняття Таблиць даних платника, які в даний час опрацьовуємо і будемо подавати до ВРУ. Я впевнена, якщо Голова Комісії або його Заступник, підписуючи непоґрунтоване, незаконне рішення, буде знати про персональну відповідальність, він добре про це подумає. І тоді проблем у бізнесу буде значно менше», — наголосила Віце-президент, Генеральний директор Людмила Герасименко.
Наприкінці заходу, Віце-президент, Генеральний директор Асоціації Людмила Герасименко подякувала лекторам:
Анні Сибірцевій, заступнику директора Департаменту – начальнику управління моніторингу ризикових операцій Департаменту управління ризиками, Олександру Осаволюку, начальнику управління координації роботи комісій та виявлення податкових ризиків Департаменту управління ризиками та Олександру Якимчуку, заступнику директора департаменту — начальнику управління супроводження спорів щодо відмови у реєстрації податкових накладних Департаменту правового забезпечення за змістовну та корисну інформацію для учасників заходу та Ларисі Донцовій, заступнику начальника управління начальнику відділу комунікації з громадськістю управління інформаційної політики Департаменту організації роботи Служби ДПС України за якісну організацію заходу та завжди готовність до ефективної взаємодії.
Також, Людмила Герасименко подякувала фахівцям Генеральної дирекції: Лесі Кашпур, Вікторії Беспаловій, Давиду Алханішвілі за якісну підготовку та проведення заходу.
Завершуючи захід, Людмила Герасименко, запевнила всіх учасників заходу, що платники податків — члени ВГО «Асоціація платників податків України» завжди можуть розраховувати на підтримку Генеральної дирекції, її особисту та побажала всім спокою, Миру, світлих надій, упевненості в завтрашньому дні та якнайшвидшої Перемоги!