Верховною Радою України 12.05.2022 року прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового контролю та адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» (законопроєкт № 7360, далі – Закон № 2260), який набуває чинності 27.05.2022 року (крім окремих норм щодо проведення камеральних перевірок).
Основні зміни, які внесені до Податкового кодексу України (далі – Кодекс):
1. Формування податкового кредиту на підставі первинних документів
До внесення змін Законом № 2260 п. 322 підрозділу 2 Перехідних положень ПКУ вказував на те, що на період дії правового режиму воєнного стану платники ПДВ включають до складу податкового кредиту суми ПДВ на підставі наявних первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг.
Законом № 2260 цей підпункт підкориговано і з 27.05.2022 року:
За податкові періоди лютий, березень, квітень, травень 2022 року за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в ЄРПН постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, платники податку включають до складу податкового кредиту суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів.
Звільнення від штрафних санкцій та пені у випадку самостійного виправлення помилок:
у податкових періодах до 25 липня 2022 року, що призвели до заниження податкового зобов’язання у звітних (податкових) періодах, що припадають на період дії воєнного стану.
Заборона на подання Уточнюючих розрахунків до Декларації з ПДВ
Тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану заборонено подавати уточнюючі розрахунки до Декларацій з ПДВ за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість.

2.1
 Зміненою редакцією пп. 69.1 п. 69 підрозділу 10 Кодексу визначено, що протягом дії воєнного стану, у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно зареєструвати ПН/РК у ЄРПН, подати податкову звітність та сплатити податки і збори, платники податків звільняються від штрафів з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Аналогічна норма щодо звільнення від фінансової відповідальності передбачена і для платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу.
Так, у випадку відсутності можливості у платника податків щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов’язок щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, подання податкової звітності та сплати податків і зборів, такий платник податків звільняється від відповідальності, але тільки у межах діяльності, яка провадиться через такі філії, представництва, відокремлені чи інші структурні підрозділи, на період до завершення дії воєнного стану.

2.2
 Відновлюється податкові обов’язки для платників податків, у яких є можливість, своєчасно:
— реєструвати в ЄРПН ПН/РК,
— подавати податкову звітність,
— сплачувати податки та збори.
Відповідно такі платники звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов’язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом за умови:
— реєстрації ПН/РК за операціями з постачання товарів/послуг, здійсненими в період лютий-травень 2022 року, до 15 липня 2022 року (по податковому кредиту, відображеному у податкових деклараціях з ПДВ за звітні (податкові) періоди лютий-травень 2022 року на підставі первинних (розрахункових) документів має бути здійснена реєстрація ПН/РК в ЄРПН);
— подання податкової звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, до 20 липня 2022 року;
— сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Після спливу цих термінів та невиконання платниками свого податкового обов’язку до таких платників будуть застосовані штрафні санкції визначені Кодексом.

2.3
 Платники податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких відновилася можливість виконувати свої податкові обов’язки, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня відновлення можливості платника податків, звільняються від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, подання звітності, сплати податків і зборів, та за умови виконання ними таких податкових обов’язків протягом 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платників податків.

2.4
 Платники податку, які перейшли на спрощену систему оподаткування зі сплатою 2% податку, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання податкових обов’язкових, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня переходу на спрощену систему оподаткування, за умови виконання таких обов’язків протягом 60 днів з дня переходу на систему оподаткування, на якій такий
платник податку перебував до обрання особливостей оподаткування єдиним податком за ставкою 2 відсотки.
 

2.5
   Важливо:
Платники податків, які виправляють помилки шляхом подання уточнюючих розрахунків до 25 липня 2022 року, звільняються від штрафних санкцій за заниження податкових зобов’язань за звітні податкові періоди, що припадають на період дії воєнного стану.
Тимчасово, до припинення або скасування воєнного стану, платники ПДВ не матимуть права на подання уточнюючих розрахунків до податкових декларацій, за звітні (податкові) періоди до лютого 2022 року із показниками на зменшення податкових зобов’язань та/або декларування суми бюджетного відшкодування ПДВ.
Порядок підтвердження можливості чи не можливості виконання податкового обов’язку та перелік документів, які підтверджують неможливість виконання таких обов’язків, встановлюється Мінфіном.
 
Коментар АППУ:
 — платників податків поділено на дві групи: тих, хто може, і тих, хто не може виконувати свої обов’язки як платника податку. Але фактично є ще третя група – тих, хто не міг, а потім зміг. Критерії «спроможності» закон зобов’язав визначити Мінфін, тому чекаємо на них найближчим часом
  — на сьогоднішній день є не зрозумілим, які фактори будуть враховуватися МФУ при підтвердженні можливості чи неможливості виконання платником податків своїх обов’язків.
 
Відновлено проведення податкових перевірок:

3
. Відновлюється проведення камеральних перевірок податкової звітності, своєчасності реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, своєчасності подання податкових декларацій (розрахунків) та своєчасності сплати узгоджених сум податкових зобов’язань (були тільки камеральні перевірки  щодо Декларації з ПДВ на відшкодування).
Визначені терміни проведення камеральних податкових перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість та уточнюючих розрахунків до них за звітні податкові періоди:
лютий, березень, квітень, травень 2022 року — розпочинаються на наступний день після 20 липня 2022 року та завершуються не пізніше 20 вересня 2022 року;
червень, липень 2022 року — розпочинаються на наступний день після 20 серпня 2022 року та завершуються не пізніше 20 жовтня 2022 року.
Подані уточнюючі розрахунки до податкових декларацій з податку на додану вартість за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений цим пунктом для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку (абзаци другий, п’ятий — восьмий підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу).

4.
 Відновлюється проведення і документальних перевірок:
— що проводяться на звернення платника податків;
— при реорганізації, припиненні, банкрутстві особи;
— перевірки з питань валютного контролю;
— при декларуванні платником бюджетного відшкодування та/або від’ємного значення з ПДВ.
Фактичні перевірки – були дозволені і до змін.
Документальні позапланові перевірки під час дії воєнного стану проводяться за наявності під час проведення перевірок БЕЗПЕЧНОГО:
— доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що використовуються для провадження господарської діяльності та/або є об’єктами оподаткування, або використовуються для отримання доходів (прибутку), або пов’язані з іншими об’єктами оподаткування такими платниками податків;
— доступу, допуску до документів, довідок про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи, видатки платників податків та іншої інформації, пов’язаної з обчисленням та сплатою податків, зборів, платежів, про дотримання вимог законодавства, здійснення контролю за яким покладено на контролюючі органи, а також фінансової і статистичної звітності у порядку та на підставах, визначених законом;
— проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.
Коментар АППУ: за такого підходу є незрозумілим, ким визначається факт безпечності перевірки, інвентаризації, правові наслідки неможливості їх проведення. Війна ще не  закінчилася, перебуває  в активній фазі бойових дій в країні і наразі жоден населений пункт не може бути безпечним, оскільки росія продовжує щодня обстрілювати різні області та міста.
Розпочаті і незавершені перевірки до 24.02.2022 також відновлюються, але з певними особливостями.

5.
 Відновлюється бюджетне відшкодування сум ПДВ.
Підпунктом 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу зупинено                      до 21 липня 2022 року дію пунктів 200.10 — 200.12 статті 200 Кодексу, що визначають порядок узгодження, терміни проведення перевірок та процедуру відшкодування контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної та документальної перевірки.
До звітних податкових періодів лютий — липень 2022 року пункти 200.10 — 200.12 статті 200 Кодексу застосовуються з урахуванням строків для проведення камеральних, документальних податкових перевірок, передбачених підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Кодексу.
Подані уточнюючі розрахунки до декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди до лютого 2022 року перевіряються у строк, визначений цим пунктом для звітного періоду, на який припадає день подання такого уточнюючого розрахунку.
Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
6. Суми податкового кредиту з ПДВ за знищеними активами
Суми ПДВ, включені до складу податкового кредиту при здійсненні операцій з придбання товарів, які у подальшому були знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного стану, не включаються до обрахунку суми бюджетного відшкодування та зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до її повного погашення.
 Коментар АППУ: зміни, що внесені до ПКУ Законом № 2260 є суттєвими, хоч вони не змінюють правила визначення об’єктів оподаткування, а лише змінюють правила наявності/відсутності відповідальності платників чи повертають право на проведення перевірок.
7. Законом № 2260-ІХ виключено можливість, встановлену на період дії воєнного, надзвичайного стану, для платників, які зобов’язані подавати звітність в електронному вигляді, подавати до контролюючого органу податкову звітність та інші документи в паперовій формі.

8.
 Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто з 27 травня 2022 року, крім змін до підпунктів 69.2 та 69.11 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Податкового кодексу України в частині камеральних перевірок декларацій та уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, які наберуть чинності з 2 червня 2022 року.
Тобто порядок та строки проведення камеральних перевірок податкових декларацій (уточнюючих розрахунків) із заявленими сумами бюджетного відшкодування ПДВ набирає чинності саме з 02 червня 2022 року.
Увага! Шановні платники податків – члени ВГО АППУ!
Документ, надісланий контролюючим органом до електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо він сформований з дотриманням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» та «Про електронні довірчі послуги» (стаття 69.2 Закону).

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ