Представники ВГО «Асоціація платників податків України» взяли участь в Робочій зустрічі «НАЗК: роз’яснення питань Закону України «Про лобіювання» для бізнес-асоціацій УРБ»

07 жовтня 2025 року відбулась онлайн Робоча зустріч представників Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК) з бізнес-асоціаціями – членами Української Ради бізнесу (УРБ). Зустріч була присвячена обговоренню питань практичного застосування та реалізації вимог Закону України «Про лобіювання» від 23.02.2024 року №3606-IX, який набув чинності з 01 вересня 2025 року.
Від ВГО АППУ в заході взяли участь: Президент Грігол Катамадзе, Віце-президент Йосип Бучинський, Віце-президент, Генеральний директор Людмила Герасименко, Голова ТВ ВГО АППУ в Луганській області Олексій Малеванець, член Ради Дмитро Басалаєв та начальник управління Генеральної дирекції Вікторія Беспалова.
На запитання учасників відповідала керівник Відділу організації роботи із зацікавленими сторонами та забезпечення прийняття актів антикорупційної політики НАЗК Анастасія Єзерська та головний спеціаліст того ж Відділу Рубен Мірзоян.
Модератором заходу виступив Олег Гетьман, координатор експертних груп Економічної експертної платформи.
Під час Робочої зустрічі обговорювались наступні питання: сфера дії Закону про лобіювання, принципи лобіювання, методи лобіювання, обмеження щодо предмета лобіювання.
Основним проблемним питанням, яке, на думку учасників, потребує підвищеної уваги та додаткового узгодження на рівні законодавства – діяльність неприбуткових, громадських асоціацій (громадських спілок) в контексті норм Закону України «Про лобіювання», зокрема, наявність в діях таких організацій можливих ознак лобіювання, що є некоректним та може створити додаткове адміністративне навантаження.
В даному аспекті Анастасія Єзерська зазначила наступне: «Неприбуткові організації не мають комерційного інтересу, але вони не позбавлені права бути суб’єктами лобіювання. Відбувається формування нових правовідносин, саме тому ми наполягаємо на тому, якщо у діяльності будь-якої неприбуткової організації є представлення інтересів бенефіціарів, які мають комерційний інтерес, то варто таку діяльність зареєструвати і варто відходити від негативної конотації самого поняття лобізму, тому що лобізм – це просто вплив. Насправді в Європі немає різниці: чи це — адвокація, чи це — лобіювання. Вони всі кажуть, що це – просто вплив. Якщо ми йдемо по принципу ЄС, то там, незалежно від організаційно-правових форм, реєструються всі фізичні та юридичні особи. В основному це – громадські організації і від України там представлено багато організацій. Громадські організації, щоб впливати на політику в Єврокомісії та в Європарламенті, вносять відомості про себе в цей реєстр».
Людмила Герасименко в своєму виступі наполягла на необхідності доопрацювання Закону про лобіювання, зокрема, в частині виключення зі сфери його застосування громадських організацій, які мають статус неприбуткових та поставила конкретне питання до представників НАЗК стосовно діяльності Асоціації платників податків України: «Чи буде трактуватись лобізмом звернення до народних депутатів України чи посадових осіб органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо захисту прав та законних інтересів члена громадської організації/Асоціації (за його зверненням), а також надання Асоціацією пропозицій, зауважень органу законодавчої влади до чинного законодавства та нових законопроектів, зокрема, з метою зменшення тиску на бізнес? Метою створення діяльності Асоціації є захист прав та законних інтересів її членів у економічній, правовій, соціальній та інших сферах їх діяльності, представництво інтересів Асоціації на національному, галузевому та місцевому рівнях, а також сприяння створенню в Україні умов для пріоритетного розвитку національного підприємництва, державності, культури та міжнародних зв’язків, запровадження кращих світових стандартів на рівні суспільних відносин, підвищення рівня правової культури. При цьому, згідно Статуту Асоціація є неприбутковою, не політичною, громадською організацією, не підтримує у будь-якій формі жодну політичну партію, жодну фракцію чи групу у Верховній Раді України. Діяльність Асоціації не спрямована на отримання доходу (прибутку), джерелами формування коштів та іншого майна Асоціації, зокрема, вступні (сплачується один раз при вступі в члени) та членські внески (щорічний внесок сплачується один раз на рік); благодійна допомога фізичних та юридичних осіб, кошти, отримані від проведення просвітницької та масово-роз’яснювальної роботи (проводиться з метою сприяння підвищення податкової культури бізнес – середовища та добровільної сплати ними податків до бюджетів усіх рівнів). Доходи використовуються виключно для фінансування видатків на їх утримання, реалізацію мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених установчими документами. З членами Асоціації не виникає та не оформлюється жодних договірних відносин. І головне — у нас немає жодної комерційної діяльності. Асоціація здійснює виключно адвокацію, а не лобіювання, захисту прав та законних інтересів членів, без отримання прибутку. Все вищезазначене, чітко визначено Статутом Асоціації».
Анастасія Єзерська, коментуючи виступ Віце-президента, Генерального директора ВГО АППУ, зауважила: «У вас може не бути комерційного інтересу. Питання в тому, чи є комерційний інтерес у ваших членів. Якщо вони здійснюють господарську діяльність — в них є комерційний інтерес. І якщо вони ініціюють будь-які зміни в законодавстві, а ви представляєте такі інтереси ваших членів, тоді ви просто здійснюєте лобіювання без укладення договору».
За підсумками Робочої зустрічі Людмила Герасименко виступила з ініціативою підготувати письмове звернення до НАЗК про надання Агентством обґрунтованих роз’яснень щодо випадків, коли діяльність громадських, неприбуткових, неполітичних, негалузевих організацій може вважатися лобіюванням, з врахуванням мети, завдань і напрямків діяльності, закріплених в Статуті такої громадської організації.
Робоча зустріч відбулась у форматі дискусії та конструктивного діалогу.
