Заходи щодо можливостi отримання платниками податкiв iнформацiї про податкову заставу через електронний кабiнет та питання автоматичного припинення обтяження датою сплати заборгованостi (роз’яснення ДПС України).

До уваги платників податків –членів ВГО АППУ!
Генеральна дирекція ВГО АППУ тримає на контролі вирішення проблемних питань, які надходять від членів Асоціації, про що оперативно Вас повідомляє.
Зокрема, інформуємо Вас, що 02 липня 2025 року відбулась зустріч в.о. Голови ДПС України Лесі Карнаух  з представниками інститутів громадянського суспільства та бізнес-спільноти, в якій брав участь особисто  Президент ВГО АППУ Грігол Катамадзе.
Під час заходу Грігол Катамадзе висвітлив проблемне питання роботи електронного кабінету, яке стосується як юридичних осіб, так і фізичних осіб, а саме відсутності в електронному кабінету  можливості платнику своєчасно побачити та зреагувати належним чином на Акт опису майна, що внесене контролюючим органом під заставу, а також  підняв питання процедури обтяження майна, яке не припиняється автоматично датою сплати заборгованості і процес відчуження майна після сплати податкового боргу деякий час недоступний.
В.о. Голови ДПС України було надане доручення керівникам Департаменту  електронних сервісів та  Департаменту  по роботі з податковим боргом взяти на контроль дане питання.
Генеральною дирекцією була отримана відповідь ДПС України про результати розгляду та шляхів вирішення зазначених проблемних питань. В листі ДПС України, зокрема, зазначено наступне.
1. Щодо можливостi отримання платниками податкiв iнформацiї про податкову заставу через електронний кабiнет.
Вiдповiдно   до  вимог  Податкового кодексу України (далі, Кодекс)   передбачено   можливiсть   обрання  платником податкiв  способу  взаємодiї  з  конролюючим  органом  в  електроннiй  формi  через Електронний кабiнет, якщо iнше не встановлено Кодексом.
Сервiси Електронного кабiнету забезпечують можливiсть реалiзацiї платниками податкiв прав та обов’язкiв, визначених Кодексом  та iншими  законами, контроль за дотриманням   яких  покладено  на  контролюючi  органи,  та  нормативно-правовими актами, прийнятими на пiдставi та на виконання Кодексу та iнших законiв, контроль за дотриманням яких покладено на контрощоючi органи.
У  разi  подання  платником  податків  Заяви  про  бажання  отримувати  документ через Електронний  кабiнет, листування  контролюючого  органу з таким платником здiйснюється  засобами електронного  зв’язку  в  електроннiй  формi  з  дотриманням вимог законiв Украiни «Про електроннi документи  та електронний  документообiг» та   «Про   електронну   iдентифiкацiю   та   електроннi   довiрчi   послуги»   шляхом надiслання  документа  в  Електронний  кабiнет  з  одночасним  надiсланням  платнику податкiв на його електронну  адресу (адреси) iнформацii про вид документа, дату та час його надiслання в електронний·кабiнет.                  .
У разi якщо платник не подав заяву про бажання отримувати документи  через електронний   кабiнет,   листування   з   платником   податкiв   здiйснюеться   шляхом надiслання за адресою (мiсцезнаходжениям, податковою адресою) платника податкiв рекомендованим листом  з  повiдомленням  про  вручения  або  особисто  вручаються платнику податкiв (його представнику) (пункт 42.5 статтi 42 Кодексу).
Разом   з   цим,   затвердженою   розпорядженням   Кабiнету   Мiнiстрiв   України вiд  27  грудня  2023  року  №  1218-р  Нацiональною  стратегiєю  доходiв  на  2024  — 2030 роки (далi — Стратегiя), визначено план змiцнення фiнансової системи держави, удосконалення процедур податкового адміністрування.
З  метою  забезпечення  виконання  пункту  6.2  роздiлу  6  Стратегiї,  наказом  ДПС вiд 24 травня 2024 року № 392 затверджено План реформування Державної податкової слжби  України  на  2024-2030  роки,  яким  передбачено  розроблення,  тестування  та впровадження  в  IKC  ДПС підсистеми, яка забезпечить  максимальну  автоматизацiю процесiв,  що охоплює всi етапи погашення  (стягнення)  податкового  боргу,  зокрема формування та направлення платникам податкiв документiв, в тому числi актiв опису майна у податкову заставу, в електроннiй формi в Електронний   кабiнет.
На сьогоднi    триває   розробка    та   тестування програмного   забезпечення   щодо   автоматизацiї   процесiв   погашення   (стягнення) податкового борrу, а також очiкується його впровадження.
2. Щодо    питання    автоматичного     припинения    обтяження    датою    сплати заборгованостi.
Згiдно  з  пунктом  89.3  статтi  89  Кодексу  майно,  на  яке  поширюється  право податкової застави, оформлюється актом опису.
Пунктом   89.8   статтi   89   Кодексу   передбачено,    що   контролюючий    орган зобов’язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у вiдповiдному Державному реєстрi,   зокрема  реєстрацiя   податкової   застави   рухомого   майна  здiйснюється  у Державному реєстрi обтяжень рухомого майна, податкова застава нерухомого майна пiдлягає реєстрацiї у Державному реєстрi речових прав  на нерухоме майно.
Держателем  вказаних  державних  реєстрiв  є Мiнiстерство  юстицii Украiни,  що забезпечує функцiонування вiдповiдних державних реєстрiв.
Порядок ведення Державного  реєстру обтяженъ рухомого майна врегульований постановою  Кабiнету  Мiнiстрiв  Украiни  вiд 05.07.2004 року № 830,  яким  визначено,  що державна реєстрацiя додаткової застави, предметом якої є рухоме майно, проводиться податковим керуючим,  яким складено акт опису, на пiдставi сформованої ним заяви за  допомогою  програмних  засобiв  ведення  цього  Реєстру.
Припинення  податкової застави  здiйснюється  також  Податковим  керуючим  шляхом  внесення  до  Реєстру вiдомостей про iї  припинення.
Вiдносини, що виникають у сферi державної реєстрацiї речових прав на нерухоме майно  та  їx обтяжень   регулюється   Законом  України  «Про  державну  реєстрацiю речових  прав  на  нерухоме  майно  та  їx  обтяжень»,  відповiдно  до  положень  якого суб’єктами  державної  реєстрацiї  прав  є:  виконавчi органи  сiльських,  селищних  та мiських  рад,  Київська,  Севастопольська мiськi,  районнi,  районнi  у  мiстах  Києвi  та Севастополi  державнi  адмiнiстрацiї; державнi  реєстратори  (громадяни  України,  якi перебувають   у   трудових   вiдносинах   з  суб’єктами   державної   реєстрацiї   прав; нотарiуси; державнi-приватнi виконавцi).
В свою чергу, статтею 19 вказаного Закону визначено,  що державна реєстрацiя права власностi та iнших речових прав проводиться у строк, що не перевищує п’яти робочих днiв з дня реєстрацiї вiдповiдної заяви в Державному реєстрi речових прав на нерухоме майно.
Станом на даний час по Українi  облiковуеться  5,2 млн платникiв  податкiв,  що мають заборгованiстъ.  Вiдповiдно  до  положень   статей  89,  88  Кодексу  з  метою забезпечення виконання   платником   податкiв   своiх   обов’ язкiв,   майно   платника податкiв,  який має податковий  борг, передаєтъся  у податкову  заставу,  право на яку виникає  у  разi  несплати  ним суми  грошового  зобов’язання  у  строки,  визначенi Кодексом.
Інформація щодо   заборгованостi  в  iнтегрованих  картках платникiв  змiнюєтъся щодня, а кiлькiстъ податкових керуючих, до компетенцiї яких, вiдповiдно до статтi 91 Кодексу вiдноситься питання  внесення та звiльнення майна в/з податкову(oї) заставу(и), на сьогоднiшнiй день не перевищує 800 осiб.
В свою чергу у випадку встановлення  фактiв наявностi  податкової  застави при погашеннi  iснуючої заборгованостi  Департамент  по  роботi  з  податковим  боргом готовий сприяти у вирiшеннi вказаних питань в найкоротшi термiни.
Додатково   iнформуємо,   що  територiальним  органам  ДПС  надано  доручення забезпечити посилення ведення монiторингу стану заборгованостi платникiв з метою вжиття заходiв зi звiльнення ix майна з податкової застави з моменту встановлення наявностi вiдповiдних пiдстав.
Повний текст листа у вкладенні.
Шановні платники податків-члени ВГО АППУ! У разі встановлення факту наявної податкової застави при погашенні існуючої заборгованості, просимо невідкладно звертатися до Генеральної дирекції ВГО АППУ (Вікторії Беспаловій, тел. 067 793 00 15).
Одночасно інформуємо Вас, що з опублікованого 18 серпня 2025 допису в Фейсбуці Міністра юстиції України Германа Галущенка під час презентації Програми дій Уряду одним із кроків, які він окреслив, значиться: «Цифрові виконавчі провадження. Боржник виконав зобов’язання? Система автоматично виключає його з реєстрів».

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ