До уваги власників землі та землекористувачів!

До Асоціації платників податків України надходять численні звернення від платників податків – членів Асоціації з питання правильності застосування пільги з плати за землю, в тому числі із орендної плати за землю, у зв’язку із заходами, спрямованими на запобігання виникненню та поширенню короновірусної хвороби.

Найперше, коротко про загальні норми Податкового кодексу України (далі – ПКУ) щодо форм плати за землю та платників цієї плати.

Так, плата за землю – це місцевий податок в складі податку на нерухоме майно, вона є обов’язковою до запровадження сільськими, селищними, міськими радами та радами об’єднаних територіальних громад і в повному обсязі зараховується до відповідних місцевих бюджетів.

Податковий кодекс України регулює справляння плати за землю лише у двох її формах – земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Власники земельних ділянок, власники земельних часток (паїв) та постійні землекористувачі є платниками земельного податку, а орендарі земель державної та комунальної власності – орендної плати за такі земельні ділянки.

Далі розглянемо норми, які стосуються оренди земель, оскільки платники  запитують, чи будуть вони звільнятися від орендної плати за землю, якщо  підставою для її нарахування є договір оренди землі.

Відносини, пов’язані з орендою земельних ділянок, розташованих на території України, регулюються Земельним кодексом України (далі – ЗКУ), Цивільним кодексом України, Законом України від 06.10.1998 № 161 «Про оренду землі» (далі – Закон № 161), іншими нормативно-правовими актами, а також договором оренди землі.

Оренда землі – це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності. 

Орендодавцями земельних ділянок є їх власники (громадяни і юридичні особи або уповноважені ними особи), а також відповідні органи місцевого самоврядування та органи виконавчої влади в межах своїх повноважень (ст. 4 Закону № 161).

Якщо орендодавцем земельної ділянки є юридична чи фізична особа – її власник, то він є платником земельного податку до бюджету. У такому випадку орендар сплачує орендну плату, встановлену договором оренди землі, на рахунок власника.

Коли орендодавцем земельної ділянки виступає відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування, то орендар самостійно сплачує орендну плату за землю до бюджету і граничний розмір такої плати (як нижня так і верхня межа) регламентується пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України.

Отже, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності згідно з нормами ПКУ є однією із форм плати за землю в складі податку на майно, що належить до переліку місцевих податків, і справляється відповідно до статті 288 цього Кодексу.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об’єктом оподаткування – земельна ділянка, надана в оренду.  

Згідно з пунктом 288.1 статті 288 ПКУ підставою для нарахування орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства. Однак розмір орендної плати, яка сплачується до бюджету, визначається саме Податковим кодексом України. 

На що потрібно звернути особливу увагу?

З 18 березня 2020 року набув чинності Закон України від 17.03.2020 р. № 533-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби (COVID-19)», яким, зокрема, внесені зміни до порядку нарахування та сплати плати за землю.  

Так, підрозділ 10 «Інші перехідні положення» розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України доповнено новим пунктом 524, згідно з яким за період з 1 березня року по 30 квітня 2020 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки,  що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в  господарській  діяльності.

Разом з тим, зазначалось, що платники плати за землю (крім фізичних осіб), які відповідно до пункту 286.2 статті 286 ПКУ подали податкову декларацію із плати за землю, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання із сплати плати за землю за відповідні місяці.

Слід зауважити, що з урахуванням пункту 286.2 статті 286 ПКУ податкові декларації з плати за землю на 2020 рік подані у термін не пізніше 20 лютого цього року.

У зв’язку із прийнятими Законом № 533 змінами, деякі юридичні особи, а також фізичні особи-підприємці, які відповідно до норм Земельного кодексу України набули право власності чи користування земельними ділянками, уже подати уточнюючі податкові декларації на зменшення суми податкового зобов’язання за березень та квітень 2020 року як із земельного податку, так і з орендної плати за земельні ділянки держаної та комунальної власності.

Однак ситуація із поданням уточнюючих податкових декларацій дещо змінилася і не на користь платників податків.

Так, Законом України від 02.04.2020 р. № 540 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв’язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)» змінена норма пункту 52-4 підрозділу 10 «Інші перехідні положення» Розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ щодо плати за землю.

Згідно з новоприйнятою Законом № 540 нормою плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року. Тобто, плату за землю за квітень 2020 року фактично виключили із пільгового періоду.

Тому у випадку, якщо у березні чи квітні 2020 року платниками плати за землю було подано уточнюючу податкову декларацію щодо зменшення податкового зобов’язання із сплати земельного податку чи орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за квітень 2020 року із причин, які не пов’язані із самостійним виявленням помилок, що містяться у раніше поданій ним податковій декларації, такі  платники зобов’язані подати не пізніше 30 квітня 2020 року уточнюючу податкову декларацію з плати за землю на 2020 рік, в якій відобразити зміни податкового зобов’язання за  податкові періоди березень та квітень 2020 року відповідно до нових положень.

При цьому, у разі подання таких податкових декларацій з підстав, визначених новою нормою Закону № 540, до таких платників податків не застосовуються санкції, визначені статтею 50 цього Кодексу та штрафні санкції згідно вимог пункту 120.2 статті 120 Кодексу, за внесення змін до податкової звітності в частині збільшення податкових зобов’язань з плати за землю за податковий період квітень 2020 року.

Одночасно, платники плати за землю (земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності) мають сплатити податкове зобов’язання зі сплати плати за землю за квітень 2020 року у повному обсязі за місцезнаходженням земельної ділянки у строк до 30 червня 2020 року без нарахування пені та штрафних санкцій.

Отже, законодавчо передбачено звільнення власників земельних ділянок та постійних землекористувачів від сплати земельного податку, а орендарів земель державної і комунальної власності (орендодавцями яких є відповідні органи місцевого самоврядування чи органи виконавчої влади) – від сплати орендної плати за такі земельні ділянки, але лише за березень 2020 року. При цьому таке звільнення передбачено лише для земельних ділянок, що використовуються ними в  господарській  діяльності. Оскільки звільнення від сплати плати за землю за квітень 2020 року скасовано, то деяким платникам цієї плати доведеться знову уточнювати податкові зобов’язання, додавши нарахування за квітень цього року.

Звертаємо увагу платників податків – членів Асоціації платників податків України, що зараз готується третій пакет законодавчих змін, спрямованих на запобігання виникнення і поширення короновірусної хвороби, з приводу чого  Асоціація надіслала Комітету Верховної Ради України з питань фінансів, податкової та митної політики свої пропозиції щодо внесення змін до Податкового кодексу України.

Роз’яснення із цього питання надає начальник управління захисту прав платників податків ВГО АППУ  –  Катерина Гривнак 

Поділитись новиною:
Останні новини
Схожі новини
Отримуйте кваліфіковану допомогу та захист, навчайтесь, поліпшуйте умови ведення вашого бізнесу та розвивайте свої бізнес-зв'язки разом із АППУ